Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Falconblå
#1342458
Hej! Köpte en Volvo 940GL -94 för 1 år sedan

som endast haft en ägare , en brukare sedan ny, den är 100% rostfri och helt orginal. Endast förarsätet som är använd, dem andra har det aldrig suttit någon i . Invändigt är den som en helt ny bil, dörrsidorna har inte ens skrynklat sig n

Nu har jag köpt en alldeles ny bil så jag slipper nya skattereglerna. Men 940in kommer inte att säljas?

Så jag ställer in den i kallförråd på långförvaring. Grusgolv, taket är bra så det regnar inte in

Vad ska jag tänka på? Ta ut batteriet, släppa parkeringsbromsen.

Ska man lyfta upp bilen? Veva ner rutorna? Köra den några gånger per år, eller ska jag sälja bilen? Säljs den blir det när den är skattefri
#1342490
Palla upp bilen om du har möjlighet. Ny frisk olja i motor, växellåda, bakaxel och servon. Nya vätskor i broms och kylsystem. Efter varmkörning, skruva ur tändstiften och pumpa i lite olja och "dra runt" motorn några varv. Fuktslukare i kupe och bagage kanske eller en "springa" öppen i sidorutorna. Gärna ett mjukt skydd att lägga över bilen, ta ur batteriet och sätt i musfällor. Överkurs, plocka av hjulen och kläm tillbaka (eller plocka bort) bromsklossar och rostskydda skivorna. Spruta in olja i dörrar, innanför bakskärm, motorhuven, baklucka, även i tröskellådorna. Det funkar med en oljekanna som du kan pumpa med (samma som till tändstiftshålen). Är bilen riktigt torr sprider sig oljan bra. Du kan anväda motorolja som blev över (den gamla du tappade ur om den inte är för gammal och svart) eller rå kallpressad linolja (miljövänligare ???)
Eller så ställer di in bilen bara och låter den stå och "tar han om" den när den ska igång igen. Några år klarar det sig bra, men du ska inte starta motorn och eller "köra en runda" om du inte kör ett par mil. Det gör mer skada än nytta, dock kan du "dra runt" motorn då och då. Lycka till
av valln
#1342685
Sälj bilen och köp aktier i Atlas Copco, då får du utdelning 2 gånger per år och högst troligt värdeuppgång!
Bilen är förmodligen tvättad med avfettningsmedel och då kan det bli alger och annan påväxt..
Det är bättre om bilen är jättegammal och att bilen bara är tvättad med kristallolja har jag märkt själv.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1342773
Ska göra samma sak som TS i helgen som kommer. Fast med en 740 -91.

Jag tänkte lägga en pressening på marken under bilen. På bilen lägger jag gamla lakan som dammskydd. Bilen får stå på sina nuvarande däck. Ska ställa en torrboll på golvet i baksätet och öppna skidluckan till bagaget.

Bytte motorolja och glykol i somras. Kört 5 mil sedan dess. Övriga vätskor är inte bytta. Cirka 10 liter bensin i tanken. Batteriet plockar jag ur.

Har inte bestämt mig än men förmodligen pysslar jag om bilen ett par gånger om året.
#1343121
Tack för alla svar jätte bra. Nu är 940in avställd och redo att åka in på förvaring

Denna bil har inte fått en enda droppe avfettning på sig, bara schampo från lokala macken den är löjligt fräsch
av Erik Å
#1343127
Är det en bra ide att konservera motorn som båtfolket brukar göra? Typ spraya oljespray i förgasaren medan den går.. Kanske inte så hälsosamt för katalysatorn? ;-)
Blybatterier behöver underhållsladdas emellanåt för att inte förstöras, det vet du säkert redan. Varje månad brukar det stå i instruktionerna men det är väl att ta i, det räcker säkert med en gång i kvartalet eller kanske per halvår om de står svalt. Oladdade batterier kan frysa sönder om de står utomhus! Dessutom byggs det upp blysulfatkristaller på plattorna på oladdade blybatterier redan efter ett par veckor. De går inte att bryta upp vid laddning så den kapaciteten är för alltid förlorad
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]