Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
#1342684
Jag satte i biltemas 95Ah AGM i min gamla XC70 D5 AWD -12 och det var bara batterilocket som inte passade där. fungerade klockrent sålänge jag hade bilen.
av OssianF
#1343007
Biltema AGM med lång garanti funkar bra. Fick dock skaffa nytt batterilock. Har en S80 T6 och jämförde storlek på batterilådan med polarns XC70 D4. Det visade sig att hans låda var längre än min. Jag fick inte plats på längden med 95Ah utan fick nöja mig med 80Ah. M.a.o viktigt att kolla batterilådans längd. Förövrigt mycket nöjd med Biltema AGM batteri
av peckapecan
#1343488
AGM är ju bra, men väldigt mycket mer känslig för överladdning än ett bly/syra/gel dito.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1343513
OssianF skrev:Biltema AGM med lång garanti funkar bra. Fick dock skaffa nytt batterilock. Har en S80 T6 och jämförde storlek på batterilådan med polarns XC70 D4. Det visade sig att hans låda var längre än min. Jag fick inte plats på längden med 95Ah utan fick nöja mig med 80Ah. M.a.o viktigt att kolla batterilådans längd. Förövrigt mycket nöjd med Biltema AGM batteri
T6 AWD har en kortare låda, jag fick inte heller plats med något större än det som satt original i min XC60 T6 AWD jag hade förut.
av Erik Å
#1343604
Hur funkar Biltemas batterier i extrem kyla? I alla de batteritester jag har sett så drog BT nitlotten när det var under -20..
av dannesk
#1343648
Erik Å skrev:Hur funkar Biltemas batterier i extrem kyla? I alla de batteritester jag har sett så drog BT nitlotten när det var under -20..
Aldrig hört att det skulle varit problem med Biltemas AGM, det är ju ett ombrandat Tudor iaf 95Ah och har 4 års garanti.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1413600
Jag funderar på ett Biltema agm 95a men de som fanns i butiken, hade inte datum utmärkt.

Etiketter med år och månad fanns men inte någon markering på dem,de såg inte ut som nya batterier.

Vågar man köpa ett batteri som inte är färskt? Hur gjorde ni?
Jag frågade personalen ingen kunde något om batterierna utan hänvisade bara till att de har 4 års garanti.

Funderar annars på att beställa detta varta
https://www.batterionline.se/varta-g14- ... p4QAvD_BwE
av Rådlös
#1413747
Batterier och vinterkyla. Det finns ett mätvärde för detta, CCA. Cold Crank Ampere. Jag vet inte exakt men om det är uppåt 800 och mer så är det ett bra batteri.
Men det är egentligen inte så enkelt. Det finns flera mätmetoder för CCA runt jorden. Men vi här inom EU har vanligtvis samma mätmetod. (I Tyskland finns det EU och så finns det DIN också) I USA heter det SAE. Man gör så att man kyler ner batteriet, eller kanske hela bilen, till -XX° C. Sedan startar man motorn och kollar hur många ampere det gick åt och framförallt hur många ampere det finns kvar. I vissa länder gör man om starten efter ett visst antal sekunder och mäter det samma igen. Det är detta som i stort sett skiljer dom olika mätmetoderna åt. Men grundprincipen är som jag har skrivit här.
Jag skriver det här om dom olika metoderna för i teorin kanske man är spekulant på ett batteri som är tillverkat i Asien. "Det har jättehögt CCA-värde" säger försäljaren. Men det kanske kommer från ett land där minusgrader är väldigt sällsynt?
Om jag minns rätt så står det EU eller bara E före CCA på batterier som är avsedda för EU-marknaden. Och om ett batteri är jättebra i Singapore, så kanske det är "värsta skräpet" här vid Nordpolen. Så kolla vilket CCA-värde man har använt vid mätprovet.

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..