Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1342613
Japp, som topic föreslår så undrar jag hur man ska tänka kring motorval idag?

Jag har planer på en ny V60 och vill ha AWD på nästa bil, går allt för mycket däck för min smak när det enbart är FWD :D

Stora frågan är egentligen hur man bör resonera kring motorvalet.

En Diesel är marginellt billigare i inköp. Lite billigare i skatt år 1-3 och drivmedelskostnaden skiljer ca 3kr milen med dagens differens på diesel och bensin.

Jag kör ca 3000 mil om året så en diesel sparar in hela försäkringskostnaden för min del.
Samtidigt så är jag lite orolig för om man ska förbjuda diesel så att min bil inte går att sälja om 3-4 år när det är dags att beställa ny.

Hur har ni andra resonerat när ni gjort motorvalen?
av Torslanda
#1342639
De finns nog lika många resonemang kring detta som det finns bilköpare. Jag gick på D4 på min CC då det dels var ett riktigt vettigt introerbjudande när jag beställde i våras, ovanpå de aspekter du nämner så blev kalkylen bäst så.

Hade samma tankar kring andrahandsvärde etc, men svårt att veta hur förbränningsmotorer överlag står sig om 3-4 år (vilket även är min horisont). Upplever att dieseln återhämtat sig något i debatten, och T5an hade blivit på tok för törstig. Idag är det ju ”bara” mild-och hybrider samt ren eldrift som är hett men fan vet vart den debatten är om ett tag, det svänger fort nuförtiden😊
av mikebike
#1342656
Jag kör bensin eftersom jag föredrar den motorkaraktären och ljudet, samt att dieselvärmaren i min D5 luktade polsk långtradare.
Efter att ha kört en ny XC60 T5 kan jag konstatera att den påminde mer om min D5:a än om min nuvarande T6:a.
Frågan är om en D4 låter ännu värre, eller om de är likvärdiga?
av Freddy100
#1342669
mikebike skrev: tor 17 okt 2019, 12:26 Jag kör bensin eftersom jag föredrar den motorkaraktären och ljudet, samt att dieselvärmaren i min D5 luktade polsk långtradare.
Efter att ha kört en ny XC60 T5 kan jag konstatera att den påminde mer om min D5:a än om min nuvarande T6:a.
Frågan är om en D4 låter ännu värre, eller om de är likvärdiga?
Jag kör oxå T5 lite törstig men trevlig motor. Reparation av bensin motorer blir biligare än diesel om man tänker på lång sikt.
Rolig kommentar avseende polsk långtradare. Körde nyligen genom hela Polen, De har numera bättre bilar och vägar än här hemma. Så sådant uttryck är inte längre aktuellt. :-) De kör dessutom mer empatiskt än självisk Svensson
av stevvee
#1342680
Freddy100 skrev:
mikebike skrev: tor 17 okt 2019, 12:26 Jag kör bensin eftersom jag föredrar den motorkaraktären och ljudet, samt att dieselvärmaren i min D5 luktade polsk långtradare.
Efter att ha kört en ny XC60 T5 kan jag konstatera att den påminde mer om min D5:a än om min nuvarande T6:a.
Frågan är om en D4 låter ännu värre, eller om de är likvärdiga?
Jag kör oxå T5 lite törstig men trevlig motor. Reparation av bensin motorer blir biligare än diesel om man tänker på lång sikt.
Rolig kommentar avseende polsk långtradare. Körde nyligen genom hela Polen, De har numera bättre bilar och vägar än här hemma. Så sådant uttryck är inte längre aktuellt. :-) De kör dessutom mer empatiskt än självisk Svensson
Varför är en bensin billigare än diesel ? Båda bygger väll på samma koncept med högtryckspumpar osv?
Användarvisningsbild
av Jefe
#1342690
Jag valde T5 till min nya XC60 för att jag inte gillade karaktären på min gamla S90 D5.
Jag är 100% nöjd med bytet och kommer aldrig mer att köpa en diesel oavsett vad som händer i framtiden.
Sen är T5´an törstigare än D5´an men det kan jag ta alla dar i veckan.
av mikebike
#1342731
Freddy100 skrev: tor 17 okt 2019, 13:15
mikebike skrev: tor 17 okt 2019, 12:26 Jag kör bensin eftersom jag föredrar den motorkaraktären och ljudet, samt att dieselvärmaren i min D5 luktade polsk långtradare.
Efter att ha kört en ny XC60 T5 kan jag konstatera att den påminde mer om min D5:a än om min nuvarande T6:a.
Frågan är om en D4 låter ännu värre, eller om de är likvärdiga?
Jag kör oxå T5 lite törstig men trevlig motor. Reparation av bensin motorer blir biligare än diesel om man tänker på lång sikt.
Rolig kommentar avseende polsk långtradare. Körde nyligen genom hela Polen, De har numera bättre bilar och vägar än här hemma. Så sådant uttryck är inte längre aktuellt. :-) De kör dessutom mer empatiskt än självisk Svensson
Litauisk långtradare då. Jag cyklade bakom en Golf med LT på registreringsskylten för några dagar sedan och den stank verkligen.
av Lockis
#1342747
Nu vart det klart!

Blev en D4 AWD. Besparingen i bränslekostnader blir 18 000 med dagens prisskillnad på 3 år och 9 000mil.

Sen spar man ca 1000:- om året på skatten dem första 3 åren också med Malus.

https://byggdinvolvo.volvocars.se/landi ... &model=v60

Polestar kommer köpas nästa gång det kommer på kampanj.

Och rutorna kommer tonas med film men det var samma pris som fabriks så har det med för prisbilden.
av Freddy100
#1342764
Fin bil....Om jag hade kört 3000 mil/år och behållit bilen i 3 år skulle ha sannolikt oxå satsat på diesel. Jag kör 1000-1500/år och vill behålla bilen tillsvidare så T5 passar bättre.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]