Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joli001
#1341242
Hej

Hade lite service på bilen idag V70 D4 2015, och såg att jag hade en felkod rörande EGR ventilen.
Visserligen går bilen mycket "rent" och inget ryckande. Efter en resa på 500 mil så var genomsnitt förbrukningen 0.53 l /mil

Så det verkar inte som EGR är så mycket "igensatt", men jag kan säkert ha fel !!
Är det någon som har tagit bort EGR ventilen och gjort en rengöring. Visserligen finns det flera Youtube filmer på det.

Skickar med en utskrift ifrån min Diagnostik program,
egr bild.png
Add description
egr bild.png (175.85 KiB) Visad 1610 gånger
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1341247
Ska man gå på vad VIDA säger om den felkoden så är det först kontroll av turbosystem och luftmassemätare som gäller, och är dom ok så är det byte och kalibrering av EGR som gäller. Men är det inte på dom det kan släppa ett spjäll också, som kan ställa till det? Har ingen diesel själv, så har ingen erfarenhet av det tyvärr.
av kvillebäck
#1342493
Jag lyckades hitta i min Kina-Vida hur man gjorde adaption. När man stänger av bilen så kollar väl elektroniken EGR. Tror inte på byte.
Börja med en översyn och rengörning av luftmassemätare och EGR.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1342600
joli001 skrev: ons 16 okt 2019, 22:21 Såg den utmärkta genomgången av "rengöring av EGR ventilen", så det är bara att sätta igång !!!
Ja lycka till 👍😉
av joli001
#1342668
Var lite nyfiken om det fanns någon Garanti på EGR felet.

Var i kontakt med lokala Volvo handlaren och det fanns fortfarande en giltig garanti 50 % på arbetet + 50 % på reservdelarna.

Min bil är uttagen i Dec 2014

//johan
av Lobocut
#1342679
joli001 skrev: tor 17 okt 2019, 13:12 Var lite nyfiken om det fanns någon Garanti på EGR felet.

Var i kontakt med lokala Volvo handlaren och det fanns fortfarande en giltig garanti 50 % på arbetet + 50 % på reservdelarna.

Min bil är uttagen i Dec 2014

//johan
Emissionsgaranti gäller 5 år/8000 mil, är det under så ska det kosta 0kr att få fixat.

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]