Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Johanna109
#1341004
Hej! Jag har en fundering på att börja renovera motorn på min Volvo 245 med B230F, har aldrig varit gjort tidigare & det är en 91:a.
Tycker att den börjar dra lite väl mycket bensin så tänkte att det var en bra idé.
Har någon tips på vad man bör titta på & byta ut? Samt vad man eventuellt kan rengöra med osv?
Kan tillägga att motorn gått 70 700mil.
Har dock inte råd att byta ut tex stakar & kolvar.
Mvh Johanna
Användarvisningsbild
av lennarte
#1341057
Förmodligen är cylindrana slitna, liksom mycket annat. Börja med ett kompressionsprov, mät alla cylindrar och skriv upp det. Sedan sprutar du i några "pump" olja med en oljekanna, tomkör runt motorn några varv med starten och utan tändstift i och gör om provet och jämför med det första det ska inte skilja mer än 10% mellan cylindrarna och det Ska inte skilja så mycket mellan första och andra gången. Då har du "på papper" skicket på hur bra eller dålig motorn är
Användarvisningsbild
av Johanna109
#1341069
lennarte skrev: mån 07 okt 2019, 13:49 Förmodligen är cylindrana slitna, liksom mycket annat. Börja med ett kompressionsprov, mät alla cylindrar och skriv upp det. Sedan sprutar du i några "pump" olja med en oljekanna, tomkör runt motorn några varv med starten och utan tändstift i och gör om provet och jämför med det första det ska inte skilja mer än 10% mellan cylindrarna och det Ska inte skilja så mycket mellan första och andra gången. Då har du "på papper" skicket på hur bra eller dålig motorn är
Okej, vart ska jag spruta i olja?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1341080
I tändstiftshålen menar han.
Själv rekommenderar jag att du får tag på en skaplig motor och byter ut den istället. jag har renoverat 2 gamla motorer och det är för det första inte speciellt billigt för man hittar alltid mer skit som måste göras när den ändå är isär. minst 3-4tusen får man räkna med, å lika mycket till om du ska göra iordning toppen ordentligt (den får man i regel lämna på firma, om man inte har rätt kontakter).
För det andra så tar det mycket mer tid än man räknar med.

För det tredje så är det inte bara att köpa grejer och smacka dit. man måste i princip mäta varenda lager, veven samt ringar mm så det har rätt toleranser.

Jag tvivlar inte att du eller någon annan på forumet inte skulle klara av det. men de finns 2 sätt egentligen. bara renovera eller så renoverar man ordentligt. och det är enorm skillnad.

Vill inte skrämma bort någon från renovering men detta är inte dumt att ta en titt på.
Användarvisningsbild
av Johanna109
#1342632
Frrla skrev:I tändstiftshålen menar han.
Själv rekommenderar jag att du får tag på en skaplig motor och byter ut den istället. jag har renoverat 2 gamla motorer och det är för det första inte speciellt billigt för man hittar alltid mer skit som måste göras när den ändå är isär. minst 3-4tusen får man räkna med, å lika mycket till om du ska göra iordning toppen ordentligt (den får man i regel lämna på firma, om man inte har rätt kontakter).
För det andra så tar det mycket mer tid än man räknar med.

För det tredje så är det inte bara att köpa grejer och smacka dit. man måste i princip mäta varenda lager, veven samt ringar mm så det har rätt toleranser.

Jag tvivlar inte att du eller någon annan på forumet inte skulle klara av det. men de finns 2 sätt egentligen. bara renovera eller så renoverar man ordentligt. och det är enorm skillnad.

Vill inte skrämma bort någon från renovering men detta är inte dumt att ta en titt på.
Ja, jag förstår din poäng men i nuläget har jag inte råd att stor-renovera ordentligt. Men tänkte att lite är bättre än inget alls i nuläget. Och samma motor vill jag ha så länge som möjligt, egentligen endast för att jag är intresserad över hur långt den kan ta sig. Den har ju varit med i 70 000mil och känns och ser fortfarande bra ut för sin ålder. Kan tillägga att den har varit väldigt väl servad: Bytt olja och filter varje år sen vi köpte den 1996, tändstift o kablar bytt var 10 000mil ungefär & kamrem har varit bytt 7-8 gånger, inte för att remmen har gått sönder utan mest för att inte motorn ska behöva slita i onödan. Alltid använt originaldelar, inte för att det har nån betydelse men det känns bättre.
Storrenovera får jag göra något år när jag kan ha den stående hemma över sommaren & har råd att göra det ordentligt. Bättre för mig som är iväg ganska mycket att den kan stå ett tag så att man slipper stressa.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1342637
Johanna109 skrev:Ja, jag förstår din poäng men i nuläget har jag inte råd att stor-renovera ordentligt. Men tänkte att lite är bättre än inget alls
Byta kolvringar och vevlager menar du då eller? Prismässigt? Mellan 5000 och 10000 om du inte kan göra allt själv. Tänk på att det kan bli sämre på en motor som rullat såå många mil. Som exempel, om det helt plötsligt blir högre kompressionstryck i cylindrarna så kan det "banka sönder" även nya vevlager om inte vevaxeln är Ok. Hur blev kompressionsproven? En sak du kan göra är att köpa en "hyfsad motor" (20-30000mil) och sätt i. Sedan kan du i lugn och ro skruva isär den gamla och mäta alla toleranser, och sedan bestämma om det är lönt att lägga dom pengarna. Du måste ändå ta ur motorn (eller växellådan) om du ska byta alla tätningar. Som exempel
https://www.l-m-r.se/p/volvo/240/motord ... jIEALw_wcB
av Rådlös
#1342649
Johanna, du har fått flera vederhäftiga och goda råd här från ett par av forumets mera vederhäftiga och namnkunniga debattörer. Du skall få ett tips av mig med en lite annan vinkling. Men "tusan så tunga argument". Det är inte jag som delar ut dom utan en mycket kunnig och erfaren mekaniker och skribent. Det handlar alltså om en bok. För om du trots allt vill renovera din motor, men saknar erfarenhet, så är nog teoretiska kunskaper en viktig grund. Låna boken på ett bibliotek och "sug i dig" så mycket kunskap du orkar.
Så här heter boken: https://www.bokus.com/bok/9789188207081 ... 40EALw_wcB
Nu skall vi säga direkt att boken handlar om Volvo B18 och B20. Men det gör inte så mycket. Mycket av grundprinciperna gäller din B230-motor också. Du får veta vad som är viktigt vid mätning m.m och vad man absolut inte får fuska med. Och kanske vad du eventuellt kan bortse ifrån?
Men jag tror att om du läser igenom den boken och sätter dig in i vad det innebär att renovera en bilmotor så har du kommit ett gott stycke på vägen. Vem vet, du kanske så småningom kan gruppera in dig bland dom kända debattörerna här på forumet med dom grundkunskaper du har inhämtat genom Jim Lundbergs bok.

Ett tillägg: Här är ISBN-numret. Det underlättar om Bibliotekarien måste söka efter boken. ISBN9789188207081
Användarvisningsbild
av Johanna109
#1342658
Rådlös skrev: tor 17 okt 2019, 12:01 Johanna, du har fått flera vederhäftiga och goda råd här från ett par av forumets mera vederhäftiga och namnkunniga debattörer. Du skall få ett tips av mig med en lite annan vinkling. Men "tusan så tunga argument". Det är inte jag som delar ut dom utan en mycket kunnig och erfaren mekaniker och skribent. Det handlar alltså om en bok. För om du trots allt vill renovera din motor, men saknar erfarenhet, så är nog teoretiska kunskaper en viktig grund. Låna boken på ett bibliotek och "sug i dig" så mycket kunskap du orkar.
Så här heter boken: https://www.bokus.com/bok/9789188207081 ... 40EALw_wcB
Nu skall vi säga direkt att boken handlar om Volvo B18 och B20. Men det gör inte så mycket. Mycket av grundprinciperna gäller din B230-motor också. Du får veta vad som är viktigt vid mätning m.m och vad man absolut inte får fuska med. Och kanske vad du eventuellt kan bortse ifrån?
Men jag tror att om du läser igenom den boken och sätter dig in i vad det innebär att renovera en bilmotor så har du kommit ett gott stycke på vägen. Vem vet, du kanske så småningom kan gruppera in dig bland dom kända debattörerna här på forumet med dom grundkunskaper du har inhämtat genom Jim Lundbergs bok.

Ett tillägg: Här är ISBN-numret. Det underlättar om Bibliotekarien måste söka efter boken. ISBN9789188207081
Det är ej kunskapen jag saknar, går mitt 3:e år som mekaniker nu och alla behöver riktlinjer ibland för man är aldrig fullärd.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1342678
Johanna109 skrev:Det är ej kunskapen jag saknar, går mitt 3:e år som mekaniker nu och alla behöver riktlinjer ibland för man är aldrig fullärd.
Bra att du skrev det. Då kan du glömma mitt förra inlägg för då kan du redan grunderna i alla fall.
Jag jobbade som bilmek i 20 år ungefär. Då fick man börja som "lue" på en verkstad redan när man gick i 8-de klass i (folk)skolan, sedan jobbade man där alla lov (då fick man betalt 50 öre/tim... :-o ) och efter 8-an så blev det 2-årig utbildning på Halmstads Centrala Verkstadsskola. Fint namn på en lokal med ett klassrum och ett stort garage med "stationer" med skulle gå igenom första året. Där fanns bl.a en B18 motor som vi fick plocka isär mäta upp och sätta ihop och starta upp. Fanns även en motor/växellåda till en Austin 1100 (vanlig bil då, storasyster till BMC 850. Mer känd som (original)hundkojan). Fanns även då växellåda, bakaxel och andra grejer från en Amazon och en framvagn från en Volvo PV. Det fanns även en 3-cyl. Saab 2-T motor som vi skruvade i (dom var väldigt vanliga då) plus stationer med startmotor, generatorer (likström, växelströmsgeneratorn fick vi bara läsa om) fördelare elsystem och liknande. Andra året var det teori måndagar endast, sedan jobbade vi på verkstad (utan betalning) tisdag till fredag. Detta låter när jag skriver om det som 100 år sedan, men det är bara 50 år sedan .... :-o
Slutade som bilmek 1985 för kroppen hade redan fått ordentligt med stryk och började på ett väveri som reparatör (vävstolar kan jag också...) men redan 1989 ville försäkringskassan förtidspensionera mig (det var myyycket lättare att få pension då). Jag vägrade det och blev inlåst :-) :-) på ett reservdelsförråd l 30 år och blev (riktig) pensionär för drygt ett sedan. Bilar har jag jobbat med under alla år och i nästan 20 år hade jag en verkstad "vid sidan om" tills mina knä var fullständigt utslitna.... :x Har sedan några år nya knä i rostfritt stål och jobbar numera som trädgårdsmästare i min dotters företag (motion och gym) och försöker hålla ordning på ogräset i deras 4000 kvm utegym. Det är typ en militär träningsanläggning med 18 olika stationer. Där får jag "leka med röjsåg grästrimmer, räfsa, grepar gräsklippare och motorsåg".
Nu blev det lite utanför ämnet igen, men ibland så "rullar" tangentbordet bara på..... :x
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1342735
Har den passerat 70.000 så skulle jag hålla mig till att kolla ventilspel, vacuumläckor, tänddelar samt filter. Frisk lambdasond och en katalysator som inte är igensatt är ju också fördelaktigt.

Att den drar mer soppa kan bero på flera saker förutom motorn i sig. Även om du renoverar motorn så kan du ju ha en lmm eller lambdasond exempelvis som är dålig och ger lite felaktiga värden. Och att stå där med en nyrenoverad motor och grundproblemet ändå finns kvar kan ju vara lite surt. Att den drar mer skulle kunna bero på kärvande bromsar också om man ska tänka i ett lite större perspektiv. Ökad förbrukning = renovering är en lite farlig slutsats att dra i min värld.
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]