Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silverhanden
#1342494
Tjena forumet!

Jag beställde abs-handbromsvajer men råkade bara beställa en. Nu har produkten utgått från Mekster. Kan jag komplettera min abs-vajer med en från ex biltema? Eller måste det vara samma fabrikat?

Vänligen
Alex
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1342529
I teorin så ska ju längden vara densamma även om man blandar leverantörer. Så det bör gå ha en biltema och en annan.
av Silverhanden
#1343401
Hej! Verkar inte vara någon skillnad på vajers, kan vara så att Biltemas passade lite, lite bättre!

Iaf, nästa problem är att nu när jag dragit in allt och ska koppla in dem till "spaken" så räcker inte vajern. Ankaret är max utdraget men det saknas några CM i längd. Får i ena vajern men inte andra. Vad kan det bero på?

Båda vajrarna saknar längd eller vad man ska säga. 1-2 cm på varje cirkus.

Några tips på hur jag löser det?

Vänligen

Alex
av Erik Å
#1343436
Är vajrarna inskjutna ordentligt i naven bak då? De slutar väl i en plasthylsa som ska tryckas in i navet.. ?
Och justerskruven vid spaken är släppt? (antar att det ser ungefär lika ut som på V70 classic?)
av Silverhanden
#1343550


Ca 33 minuter in!

Ja men exakt, det är intryckt vid navet och fixat. Problemet jag har är att det inte går att koppla på ankaret trots att jag skruvat upp justerskruven nästan till minimum. (Den är så lös den kan vara utan att släppa helt)
av Erik Å
#1343590
Skumt.. Noggrannare instruktionsfilm har jag aldrig sett :-)
Och du har förstås vajrarna framdragna så att du har "washer against bracket" vid 32:50 och hylsan "in the window" vid 19:11
Går det att fixa någon provisorisk skarvbit (ståltråd?) så att du kan prova sträcka upp vajrarna med spaken, de kanske ger efter en bit när allt hoppar in i läge..?
av Silverhanden
#1348424
Tja! Tack för tips Erik Å, jag tog ståltråd,buntband och diverse som skarvbit, krävdes en del för att det inte skulle gå av xD Men resultatet blev bra, nu ger vajern lite med sig och jag ska försöka montera in ankaret imorgon! Är ganska stolt för handbromsen fungerar så tackar för alla tips!

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]