Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1342175
johnnype skrev: sön 13 okt 2019, 20:42 Men kära pojkar,
om man tar bort ABS/BCM på denna generation bilar så bryter du CAN höghastighetsnätet. Då får ni köra bilen utan korrekt fungerande motorstyrning också :party:
Aha?
Följdfrågor till CAN-näts Guru'n:

Jag trodde faktiskt att ECM och övriga skulle kunna köra motorn utan BCM, men då i något slags nödläge.
Jag vet en S60 som haft "död" BCM (ej kontakt via OBD) som startade, men då har BCM ju SUTTIT PÅ PLATS förstås. = att CAN kanske har kontakt, utan svarande BCM.
Utan CEM och ECM går den ju inte.
Det är "självklart".
Men det blir alltså hel-stopp i CAN om en av dom andra större noderna är borta?
Bra att veta!

Har jag rätt om jag nu antar att MINST ECM, CEM, BCM, och REM krävs för att motorn ska starta?
Samt TCM på automat för att den ska flytta sig?
(REM för bränslepumpen)

Första generationen av V70 som nämns ovan som exempel är en helt annan elektronik.
#1342335
För att lugna alla så monterade jag dit ABS styrningen igen innan jag flyttade bilen till garaget:-)
Jag har kollat kabelhärvorna noga, men har inte kommit åt alla under insugsröret än, den är kvar att demontera.
Men innan jag gör det ska jag lossa ECM modulen och kika i den om jag kan finna något bränt.
Eftersom det luktade bränd elektronik, el. möjligen bränd kabel (svårt att skilja lukten åt samtidigt som avgaserna, stod ju bakom bilen då), så bör ju något bränt synas någonstans, med tanke på lukten/stanken.

Nu jobbar man ju fullt i veckorna så man hinner inte med bilen så mycket.

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]

Volvo 340 orange motorlampa

Enligt den nedärvda erfarenheten är thin[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hur[…]