- mån 14 okt 2019, 07:21
#1342175
Följdfrågor till CAN-näts Guru'n:
Jag trodde faktiskt att ECM och övriga skulle kunna köra motorn utan BCM, men då i något slags nödläge.
Jag vet en S60 som haft "död" BCM (ej kontakt via OBD) som startade, men då har BCM ju SUTTIT PÅ PLATS förstås. = att CAN kanske har kontakt, utan svarande BCM.
Utan CEM och ECM går den ju inte.
Det är "självklart".
Men det blir alltså hel-stopp i CAN om en av dom andra större noderna är borta?
Bra att veta!
Har jag rätt om jag nu antar att MINST ECM, CEM, BCM, och REM krävs för att motorn ska starta?
Samt TCM på automat för att den ska flytta sig?
(REM för bränslepumpen)
Första generationen av V70 som nämns ovan som exempel är en helt annan elektronik.
johnnype skrev: ↑sön 13 okt 2019, 20:42 Men kära pojkar,Aha?
om man tar bort ABS/BCM på denna generation bilar så bryter du CAN höghastighetsnätet. Då får ni köra bilen utan korrekt fungerande motorstyrning också
Följdfrågor till CAN-näts Guru'n:
Jag trodde faktiskt att ECM och övriga skulle kunna köra motorn utan BCM, men då i något slags nödläge.
Jag vet en S60 som haft "död" BCM (ej kontakt via OBD) som startade, men då har BCM ju SUTTIT PÅ PLATS förstås. = att CAN kanske har kontakt, utan svarande BCM.
Utan CEM och ECM går den ju inte.
Det är "självklart".
Men det blir alltså hel-stopp i CAN om en av dom andra större noderna är borta?
Bra att veta!
Har jag rätt om jag nu antar att MINST ECM, CEM, BCM, och REM krävs för att motorn ska starta?
Samt TCM på automat för att den ska flytta sig?
(REM för bränslepumpen)
Första generationen av V70 som nämns ovan som exempel är en helt annan elektronik.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.