Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1342100
Hej

Rubriken/tråden kan egentligen vara rätt även i annat annan del på detta forumet, men slumpen gjorde att den landade här.

Jag ska köpa ny bil nästa år och har sedan en tide börjat leta och förbereda mig redan. Tittar på XC70/V70/XC60 2016/2017 med AWD och då diesel med D4 (ej VEA motor). Har läst och även skapat trådar härinne ang. Haldex gen 5 och VEA så känner till de vanliga problemen där.

Fem inledande frågor
1.Vilken motor och årsmodell var/är det där multirem/hjälpaggregatsrem drar med sig kamremen om den går av ?
2. Regenereringen av DPF, fungerar den hela bilens livslängd eller måste det bytas/plockas ner för manuell rengörning ?
3. Några andra kända fel på denna motorn ?
4. När byts kamrem på denna ?
5. Något man ska kolla lite extra noga på dessa bilarna utöver det vanliga vid köp ?

/M
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1342107
Jag har själv nyligen köpt en XC70 D4 AWD Sport Automat 2016.
Det är en väldigt trevlig bil i min mening.

1. Vet ej

2. Där finns inget på serviceschemat om rengöring av DPF. Inte vad jag vet.
Det var väl dom tidiga "Drive" dieslarna som hade byte vid 12 eller 14000 mil.

3. Oljefukt runt insugningsrör / kopplingar.
Tydligen en "produktegenskap".

4. Kamrem är på 18000mil eller 10år.

5. Kolla så att 4-hjulsdriften fungerar.
Leta upp en grusparkering och sprätt lite.
Likaså att automatlådan växlar som den skall.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1342233
Risken med remmen finns nog på alla femcylindriga motorer. Men på grund av andra komponenter är risken att remmen ska stryka med olika stor. Det fanns exempelvis kompressorer på tidigare modeller som orsakade haverier, där ändringar skett på senare tid.

Mitt partikelfilter har hängt med i 29000 mil utan åtgärd, så de kan överleva länge.

Både automatlådan och Haldexkopplingen mår bra av att oljan byts, även om Volvos serviceplanerare tror på evigt liv för dessa komponenter. Bytte olja i fyrhjulsdriften på vår 2016 idag. Den har gått drygt 12000 mil. Filtret i kopplingen var helt igenkladdat.
av mortimer
#1342294
apersson850: kör du mycket korta sträckor eller mestadels långa sträckor ?

Adderar en fundering... hur lönsamt, vettigt, användbart är det att ha serviceavtal ? Ger det några andra fördelar än att man sprider ut kostnaden till varje månad istället för vid varje servicetillfälle ?
av mikebike
#1342296
mortimer skrev: mån 14 okt 2019, 19:49 apersson850: kör du mycket korta sträckor eller mestadels långa sträckor ?

Adderar en fundering... hur lönsamt, vettigt, användbart är det att ha serviceavtal ? Ger det några andra fördelar än att man sprider ut kostnaden till varje månad istället för vid varje servicetillfälle ?
Eftersom man binder upp sig till ett visst företag så skall man ha rabatt. Jag fick 13,8% rabatt jämfört med att betala servicarna separat.
Å andra sidan kan man inte göra service hos någon annan (billigare) verkstad.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1342363
Det är också så att med ett serviceavtal börjar du betala servicen bums, trots att det för många är ett år till nästa gång.

Min XC70 går 3000-4000 mil per år. Så visst går den lite längre sträckor. Jag har nog ett rätt idealiskt dieselbilsliv, då sträckan till jobbet är 30 km, enkel resa. Dessutom är 25 km av dessa på motorväg. Bilen blir alltså varm varje resa, och hinner ibland även regenerera lite på en sådan tur. Rätt mycket släpdragning blir det också. Det ökar belastningen på motorn, särskilt när släpet väger 1700 kg och (bokstavligen) är som ett hus. Den ökade belastningen ger bättre effekt åt partikelförbränningen, om den råkar inträffa just då.

Utöver normal service har jag bytt olja i automatlådorna var 12000:e mil. Haldex 4 har klarat sig bra på ett byte var 18000 mil, men Haldex 5 behöver minst var 12000:e mil. Den senare var mer igengrodd efter 12000 mil än den förra var efter 18000 mil.
av mortimer
#1342455
En fundering till i sammanhanget.... EGR ventil som det förkommer lite problem med på VEA motorerna, sitter den både på bensin och diesel ? (har ingen närmre koll på dess funktion)
Användarvisningsbild
av Någonting
#1342531
mortimer skrev:En fundering till i sammanhanget.... EGR ventil som det förkommer lite problem med på VEA motorerna, sitter den både på bensin och diesel ? (har ingen närmre koll på dess funktion)
Nej, EGR finns bara på dieselbilar. En bensinbil har katalysator för att göra sig av med NOx istället.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1342662
Hur det är just på VEA vet jag inte, men EGR kan förekomma på bensinmotorer också. Infördes på svenska Volvo 1976, om jag inte minns fel.
av lewe
#1342671
apersson850 skrev: mån 14 okt 2019, 14:27 Både automatlådan och Haldexkopplingen mår bra av att oljan byts, även om Volvos serviceplanerare tror på evigt liv för dessa komponenter. Bytte olja i fyrhjulsdriften på vår 2016 idag. Den har gått drygt 12000 mil. Filtret i kopplingen var helt igenkladdat.
Jag föreslår också att du följer apersson850:s råd ang oljebyten i haldexkoppling och automatlåda, trots att det av ngn outgrundlig anledning inte ingår i Volvos service (för privatbilister).

Jag har en XC70 AWD MY15 och jag bytte olja i haldexkopplingen vid senaste servicetillfället på inrådan av min servictekniker (den hade då rullat ca 6 500 mil). Filtret var då redan markant igensatt.

Serviceteknikern har tidigare erfarenhet av verkstadsarbete med annat fordonsfabrikat (på märkesverkstad) och där bytte han olja i haldexkopplingarna var 6 000:e mil, enligt deras serviceplan.

Han föreslog även att jag ska byta olja i automatlådan vid nästa service, som infaller vid ca 8 000 mil ... trots att det enligt serviceschemat inte ’behövs’.

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]