Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1335638
Bra fråga. Det står ju bara att det ska vara installerat på en fastighet och "är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3."
av pellemando
#1335765
Jag tolkar som om att man kan ta med det så. Ska kolla med Naturvårdsverket.

En helt annan fundering/lösning jag har, Laddboxar med RFID, skulle man inte kunna använda bilnyckeln som tagg till den? Vore ju smidigt om det funka, så så kan man manö reta boxen med bilnyckeln och slippa en tagg. Någon som testat? Eller kan tänkas prova?
Användarvisningsbild
av joel80
#1342646
desmodrom skrev:Ingen som har testat EVSolutions egen box?
https://www.evsolution.se/produkt/ev-so ... fas-typ-2/

Det är den billigaste jag har kunnat hitta men har inte hittat någon som kan ge ett utlåtande. Vill helst inte vara dumsnål.

En annan jag fråga har är gällande Typ2 till Typ2 kabel. Kan man använda en kabel som är 3-fas trots att Volvon bara tar 1 fas?
Inte hört nått om just den boxen. Verkar vara inbyggd typ2-jordfelsbrytare vilket är bra. Då slipper man lägga en tusenlapp på det vid installation. Själv har jag en box i ungefär samma prisklass, en Easee från Tibber. 6995kr om man är kund hos Tibber, annars 7995kr)

Gällande kabel kan du ha en typ2-kabel som stödjer 3-fas även fast du bara laddar med 1 fas.
Själv har jag en typ2-kabel som stödjer 32A trefas men bilen bil klarar bara 32A enfas. Bilen och boxen pratar med varandra och kommer överens om vad som ska skickas. Är boxen rätt installerad går det inte att göra fel med typ2-laddning.
av kimmini
#1343386
Jag är själv kund hos Tibber mest pga deras låga månadskostnad jämfört med andra timdebiteringbolag och deras webshopp med massa bra grejjer som Homey,z-wave prylar, laddboxar, väderstationer, google home nest mm mm

Eftersom lite diskussion har vi kommit fram till att vi inte vill ha affiliate länkar i en massa inlägg /moderator
av Gorban
#1343406
Om jag skaffar en Ezee-box och låter ansluta den med trefas hemma kan jag då ladda T8:an snabbare än med vanlig 230V shucko?
Användarvisningsbild
av joel80
#1343433
Ja, men inte mycket snabbare. Trefas har ingen betydelse, men shucko-kontakten är begränsad till 10A enfas och med typ2 kan du få 16A enfas om jag inte missat några ändringar.

Köper du en box är det ändå vettigt att köpa en som klarar trefas så du framtidssäkrar.

av tilldavid
#1345286
Har själv begärt byte till Tibber och också beställt deras laddbox med watty för kommande v90 T8. Tänkte få boxen på plats så snart som möjligt för att vara säker på att få laddahemma stödet
av tilldavid
#1345755
Har fått hem boxen och kabeln men watty var restad. Någon som vet om wattyn är något man kan installera själv eller är det bättre att vänta med att ta hem elektriker tills jag fått den?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]