Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341831
Senaste halvåret , sedan karta 1266 , så har kartan fått fel hastighetsinfo på en ringväg i Helsingborg. Tyvärr slår detta igenom och övertrumfar skyltidentifieringen så man får varningar att man kör 50 km/h för fort . Är det fler i vårt långa land som upplever att kartorna blivit ”sämre” senaste tiden? Har påtalat till både Volvo support och ändrat i Here map creator, som var korrekt, men inget händer.
Vill inte stänga av skyltidentifieringfunktionen snarare navigatorn.

Hur gör man med ett sådant i-landsproblem?
#1341842
Samma fel i andra bilar med Sensus, bara Here och Volvo som har lång ledtid på sina kartkorrigeringar verkar det som.
Tar ca ett halvår att ändra något , så om någon rapporterar in en hastighetsändring pga tex ett vägarbete så tar det ett bra tag innan det är i kartan och då är vägarbetet borta sedan länge och sen tar det ännu ett bra tag att få tillbaka normal hastighet in i kartan igen. Inte premium, min V60 från 2016 samspelar mycket bättre med skyltidentifiering och navigator , där skyltidentifiering nästan ignorerar navigator/kartdata helt
#1341870
RobbanH skrev:Senaste halvåret , sedan karta 1266 , så har kartan fått fel hastighetsinfo på en ringväg i Helsingborg. Tyvärr slår detta igenom och övertrumfar skyltidentifieringen så man får varningar att man kör 50 km/h för fort . Är det fler i vårt långa land som upplever att kartorna blivit ”sämre” senaste tiden? Har påtalat till både Volvo support och ändrat i Here map creator, som var korrekt, men inget händer.

Prova med kartan som kom nu i Torsdags kanske är uppdaterad
Vill inte stänga av skyltidentifieringfunktionen snarare navigatorn.

Hur gör man med ett sådant i-landsproblem?
#1341899
Undrar om andra biltillverkare som har samma kartleverantör och skyltidentifiering har samma problem? Får nog ta mig tid och leta fram någon Bemve och Märcedes , de är väl också inblandade i Here har jag för mig. Frågan är hur jag skall lägga upp frågan för provkörning av rätt spelad bil.
#1341928
Jooo, men den inbyggda navigatorn går även in och visar hastighet om den har info om annan hastighet än vad kameran läst. Man kan se det som en skylt som ligger bakom gällande hastighet, växlar sedan när man passerar punkten där den nya hastigheten gäller fast man inte passerat någon ny hastighetsskylt. Fruktansvärt irriterande om kartinfon är fel. Där det händer i Helsingborg är det 100 som gäller och skylt visar 100 men vid en viss punkt tror navigatorn att det är 50 som gäller och ändrar till 50 men man passerar ingen 50 skylt. Har varit så nu sedan maj månad.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]