Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341741
Magnus-B skrev:..... Skrev precis till teknikern att jag inte ser någon anledning till att montera ihop motorn utan balansaxlarna då vi redan konstaterat att den är tyst utan och motorn har dessa av en anledning vilket jag tycker att han ska ta upp med Volvo......
Där tycker jag att du tagit ett mycket bra beslut!! Detta problem ska lösas på ett korrekt sätt. Jag ser väl egentligen bara två seriösa lösningar. Motorbyte, som dom själva talade om i början, eller ett återköp. Tyvärr brukar man förlora mycket på ett återköp. Men man kan alltid lyssna på hur dom ställer sig till det, eller kanske ett byte till en ny Volvo utan balansaxelpaket. :-D
#1341806
Risken är ju att dem säger att det hjälpte att byta balansaxlarna medans dem i själva verket inte monterat dem.
Kanske man inte märker skillnad men kör ovetandes i en bil som slits mer än normalt.




/M
#1341845
pergrein skrev: mån 07 okt 2019, 15:34
Perra83 skrev: mån 07 okt 2019, 10:03 Min PST ringde förra veckan och datumet för ett nytt axelpaket är framflyttat IGEN till V.10 2020. Men min ska få ett nytt imorgon för jag vill inte köra omkring längre med oljudet. Det blir ett likadant men "förbättrat". Återkommer ljudet blir det ett garantibyte igen. Jag föreslog att vi kan testa med en annan olja.
Jaha, då är det samma visa igen :mad: Jag har service på fredag så då får jag prata med Volvo hur vi ska göra. Man får väl börja byta axelpaket vid varje service :bored:

Mvh
Per
Det fungerar ju så länge man har garantier och försäkringar som täcker. Att därefter hosta upp 13 k vid jämna mellanrum för att dämpa symptomen av Volvos konstruktionsfel är jag måttligt intresserad av. :bored:
Din är fortsatt tyst efter bytet?
#1341867
Henkan skrev: tor 10 okt 2019, 14:29 Nu börjar det mer låta som det är något (drevet som driver balansaxelpaketet t.ex.) som har sönder balansaxelpaketet, därför får en del som bytt, tillbaka felet efter ett tag. Det är inte paketet i sig som är grunden till felet.
Det är en intressant teori. Kanske så att drevet redan från början har grader eller något som gör att balansaxlarna tar skada.
#1341874
Men skulle Volvo verkligen lägga tid och pengar på att ”förbättra” balandaxelpaketen ifall det inte är det som orsakar felet?

Man kan ju tycka vad man vill om volvos sätt att lösa problemen men dom är nog inte helt dumma i huvet utan skulle väl isåfall bytat drevet på vevaxeln samtidigt.


/M
#1341885
Magnus-B skrev: lör 12 okt 2019, 17:25 Men skulle Volvo verkligen lägga tid och pengar på att ”förbättra” balandaxelpaketen ifall det inte är det som orsakar felet?

Man kan ju tycka vad man vill om volvos sätt att lösa problemen men dom är nog inte helt dumma i huvet utan skulle väl isåfall bytat drevet på vevaxeln samtidigt.


/M
Du har helt klart en poäng där. Nä, varför skulle man det? Tror drevet är gjutet på vevaxel? Kanske försöker man få ett paket som tål drevet? Eller så ligger problemet helt enkelt i balansaxelpaketet. Motprtypen har ju funnits några år och problemet verkar ju inte knutit till någon specifik årsmodell. Vissa drabbas gång på gång, andra har inte problemet. Problemet är inte helt koncekvent verkar det som. Och om inte kunden märker något om balansaxlarna tas bort, varför bemöda sig med att montera från början?
#1342523
Hello again, here is an update from Belgium:
after asking for the permanent solution, Volvo replied that the permanent improvement of the bearing was introduced into production on 25/02/2019.
That means that on my car the latest version of the module is installed and no new installation is required.
So far so good... the new module is running smoothly for 6000 kms now.
#1342570
Tompamannen skrev:
toljun skrev:Hej,

Precis köpt en V60 D4 2014. Har något litet vinande ljud men osäker på om det är balansaxlar? Kan ni hjälpa mig lyssna och avgöra?



Kan lika gärna vara turbon eller generatorns frihjul som låter.
Jag hade bilen inne på volvoverkstad för service och kam/hjälpremsbyte och bad serviceteknikern att kolla upp ljudet. Han/dom kände till problemet men kunde inte säga att detta kom från balansaxlar utan kunde vara något annat också, kanske något av det som du är inne på. Han sade också att hade jag inte sagt något så hade han inte reagerat på det och tyckte jag skulle köra med bilen, kanske blir det värre, kanske inte. Sen tyckte jag faktiskt den blev tystare efter servicen också så har släppt det för nu.
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 129
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]