Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1341625
Lämna Greta ifred!
Hon (och hennes entourage) skakar om världsledare som behöver skakas på.
Mycket lite ont kommer ur det.

Lägg energin på att upplysa om annat tok istället.
Det finns ju faktiskt människor som (på riktigt) tror att miljön blir bättre av att vi på landet får betala extra för att åka till jobben, centraliserade skolorna/dagisen, och dom allt färre affärerna.

Precis som om VI:

Tar bilen till gymmet/träningspass

Tar bilen till affären för att köpa en mjölkliter

Tar bilen "ner på stan för att ta en fika".

Skjutsar ungarna till (onödig många) aktiviteter, som dom EGENTLIGEN kunde gå/åka kollektivt till.

Kunde ta bussen både till OCH från jobbet. (Som om det gick flera om dagen)

...om det så vore gratis med bränslet.
Man måste ju alltså tro att VI skulle:

Lägga 40-45min på att i onödan åka till affären istället för att låna av grannen.

Köra en massa extravarv runt åkern med traktorn.

Åka +10mil med enda syfte att "hänga i köpcenter och spontanshoppa"


Man måste därmed anta att:

Vi älskar att djävlas med gamla skitbilar med fastrostade skruvar och elände bara för att vi är teknikobenägna.

Vi sitter på/är kreditvärdig för +600.000 för TVÅ nya miljöbilar.

Vi ofta kör 4WD "för att kunna göra säkra (idiot)omkörningar "eller "hur fint den ligger på motorvägen" och INTE för att byvägen plogas först av en själv när man kommit hem igen.

Ersättning(ar) för fossila bränslen måste fram. Givetvis. Men innan det finns realistiska alternativ, är det bara slag i ansiktet, och ingen miljöfrämjande insats ö.h.t.

DÄR finns jobb att göra att få många beslutande att fatta. Rikta energin ditåt istället för mot stackars Greta och gör seriös nytta istället.

Det finns så mycket enkelt var och en att göra som gör verklig skillnad :

Sluta släng mat i onödan.
Sluta slit och släng i största allmänhet
Sluta tro att elsparkcyklar som sannolikt huvudsakligen ersätter promenader, cykel och kollektivtrafik samt håller enstaka månad är miljövänligt. WTF!
Sluta köp från världens ände det som hållbart kan tillverkas /odlas i närområdet. (Inte allt, men mycket)
Sluta åk på sup-färjeresor till Finland/Åland om ni inte faktiskt ska dit.
(Hur stor färja skulle det vara om suparresorna slutande)
Dom går tusan under miljöradarn än.

Och mycket annat....



Om jag nu ska surgubb-gnälla lite, så menar jag också LANDSBYGGD ovan.
Och inte den över-urbaniserade defenitionen av landsbyggd/glesbyggd som numera verkar vara:
"Boende i eller i omedelbar närhet till STÄDER med under 30.000 invånare med några få mil till en större stad"

Gnäller man av "snödriva framför uppfarten av kommunalt skötta snöröjningen" eller om man t.o.m har kommunalt avlopp, bor man fan inte på "landsbyggd" eller i "glesbyggd".
#1341631
Du har helt rätt i det du säger micke. Det där med att få ploga själv med bilstackarn är så sant att det inte ens är roligt att skämta om.
Vet inte hur det är hos dig, men hos mig så brukar det även vara så att när dom väl behagar ploga så är det väldigt slarvigt gjort. Åka slalom mellan stora snöbumlingar på vägen är tämligen standard.

Motsäger mig dock lite det där med kommunalt vatten/avlopp, det finns allt i byhålor-som-gud-ignorerar också. Dock finns det minst lika många hus i min byhåla som INTE har kommunalt vatten och avlopp. Jag skulle väl t om våga säga att majoriteten av husen inte har kommunalt.
Verkar heller inte vara någon riktig rim och fason på vilka som har det och vilka som inte har det(här). Jag har det, men grannen över det som ska föreställa en väg har det inte. Gissar på att det beror på när tomten planerades och byggdes. Mitt hus, med tillhörande tomt, planerades och byggdes på 70-talet om jag minns rätt, medans grannens tomt och första fastighet byggdes någongång när utedass var standard :p Samtidigt vet jag om fastigheter/tomter som planerades och byggdes efter mitt, som inte heller har kommunalt vatten/avlopp. Man kanske kunde välja kommunalt mot en markant merkostnad när man planerade nybyggen här? Vad vet jag...


Det är ju dock pinsamt uppenbart att dom flesta, speciellt dom i högre instanser, inte har en susning om hur det ser ut och hur begränsat ens dagliga liv faktiskt är här ute på landsbygden.
Men vi överlever, och gnäller generellt inte, så länge slipsnissar i stockholm/liknande inte börjar blanda sig i och begränsa/straffa dom saker vi faktiskt är beroende av för att överleva. Inte så länge realistiska alternativ inte erbjuds.
#1341751
MickeM skrev:Lämna Greta ifred!
Hon (och hennes entourage) skakar om världsledare som behöver skakas på.
Mycket lite ont kommer ur det.

Lägg energin på att upplysa om annat tok istället.
Det finns ju faktiskt människor som (på riktigt) tror att miljön blir bättre av att vi på landet får betala extra för att åka till jobben, centraliserade skolorna/dagisen, och dom allt färre affärerna.

Precis som om VI:

Tar bilen till gymmet/träningspass

Tar bilen till affären för att köpa en mjölkliter

Tar bilen "ner på stan för att ta en fika".

Skjutsar ungarna till (onödig många) aktiviteter, som dom EGENTLIGEN kunde gå/åka kollektivt till.

Kunde ta bussen både till OCH från jobbet. (Som om det gick flera om dagen)

...om det så vore gratis med bränslet.
Man måste ju alltså tro att VI skulle:

Lägga 40-45min på att i onödan åka till affären istället för att låna av grannen.

Köra en massa extravarv runt åkern med traktorn.

Åka +10mil med enda syfte att "hänga i köpcenter och spontanshoppa"


Man måste därmed anta att:

Vi älskar att djävlas med gamla skitbilar med fastrostade skruvar och elände bara för att vi är teknikobenägna.

Vi sitter på/är kreditvärdig för +600.000 för TVÅ nya miljöbilar.

Vi ofta kör 4WD "för att kunna göra säkra (idiot)omkörningar "eller "hur fint den ligger på motorvägen" och INTE för att byvägen plogas först av en själv när man kommit hem igen.

Ersättning(ar) för fossila bränslen måste fram. Givetvis. Men innan det finns realistiska alternativ, är det bara slag i ansiktet, och ingen miljöfrämjande insats ö.h.t.

DÄR finns jobb att göra att få många beslutande att fatta. Rikta energin ditåt istället för mot stackars Greta och gör seriös nytta istället.

Det finns så mycket enkelt var och en att göra som gör verklig skillnad :

Sluta släng mat i onödan.
Sluta slit och släng i största allmänhet
Sluta tro att elsparkcyklar som sannolikt huvudsakligen ersätter promenader, cykel och kollektivtrafik samt håller enstaka månad är miljövänligt. WTF!
Sluta köp från världens ände det som hållbart kan tillverkas /odlas i närområdet. (Inte allt, men mycket)
Sluta åk på sup-färjeresor till Finland/Åland om ni inte faktiskt ska dit.
(Hur stor färja skulle det vara om suparresorna slutande)
Dom går tusan under miljöradarn än.

Och mycket annat....



Om jag nu ska surgubb-gnälla lite, så menar jag också LANDSBYGGD ovan.
Och inte den över-urbaniserade defenitionen av landsbyggd/glesbyggd som numera verkar vara:
"Boende i eller i omedelbar närhet till STÄDER med under 30.000 invånare med några få mil till en större stad"

Gnäller man av "snödriva framför uppfarten av kommunalt skötta snöröjningen" eller om man t.o.m har kommunalt avlopp, bor man fan inte på "landsbyggd" eller i "glesbyggd".
Det här var nog fasen det bästa inlägget jag har läst på riktigt, riktigt länge på det här forumet. :-)

/Håkan
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]