Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rialto04
#1341397
Jag har problem att bilen inte startar varje gång jag försöker.Den kan starta tio gånger felfritt.När den inte startar så drar ej startmotorn runt det som händer är endast att lamporna i instrumentpanelen slocknar vid startläge startmotorn helt tyst
Finns det något startrelä?
Kan det vara fel på tändningslåset?
Mycket opålitlig bil
Någon som vet något
#1341456
Ditt batteri är troligen slut, ska förklara om du orkar läsa :)

Det där låter som din nyckel inte "kodas" med immobilizern.
Det du gör är att slå av tändningen igen. Ta ut nyckeln, sätt i den, vrid på tändningen utan att starta, låt alla lampor slockna som brukar göra det (feltestet) och låt därmed datorn kontrollera nyckeln. Vrid igång den som vanligt.
Vanligt problem ju äldre bilen blir men din och bilens skydd mot biltjuven.
Orsaken till detta är:
Dåligt batteri, vilket är det vanligaste.
Sliten nyckel.
Slitet tändningslås.

Tänk på att moderna bilar måste ha ett friskt batteri pga alla datorer. Det är inte "helt ok" bara för att bilen startar, den tiden är förbi i dagens elektronikburkar. Bilarna behöver betydligt mer ampere än det för att hålla igång all elektronik. Generatorn, eller alternatorn som det heter numera, laddar bara upp strömmen i batteriet, den kan inte driva bilens elektronik av sig själv.
Då får datorerna spatt!

Volvos bilar är ökända att äta batterier och tar slut redan efter 4-5 år, som de flesta moderna bilar.
Ska du byta batteri så lägg till några kronor till ett större batteri med fler ampere.
Det finns inte så många batteritillverkare i världen. Julas batterier är precis lika bra som Volvo original.

Min S80 har nu fått sitt 4e batteri på 19 år, alla papper sedan ny och den har bara rullat 15000 mil. Det 4 år gamla batteriet, Volvos egna och nr 3 i ordningen från Volvo, hade gjort sitt. Nu sitter ett 90 ampere från Jula i bakluckan, kostade drygt 1400 spänn, passade perfekt då det går att flytta fästet, precis som V70. Inga startproblem och nyckeln kodar perfekt vid start, alltså Immobilizern.

Tillslut, ladda aldrig ur ditt batteri med tex radioläget. Har det en gång gått ner sig och du precis får igång bilen, eller med hjälp av starthjälp, så är batteriet förbrukat. Låter hemskt, men så är det iaf.
När din bil "bara står" så laddas batteriet dessutom ur pga larmet. Bilverkstäderna kan kolla hur ditt batteri mår, tyvärr oftast mot ersättning, men vet du med dig att det har hängt med ett tag så köp ett nytt istället.
av Rialto04
#1341520
Tack för bra svar ,denna bil har strulat länge den har varit på verkstad för byte av startmotor för detta problem fungerade bra ett tag efter det.
Nu har den varit ståendde ett år,jag satte i nytt batteri i tisdags.

Skall batteriet i nyckeln larma på något sätt om det är dåligt.
Angående immobilizern så att om man har för bråttom till start kanske inte nyckeln/bilen blir kodad?
#1341552
Precis, har du lite för bråttom hinner inte systemet med.
När denna nya form av stöldlås kom tog det för många tillverkare minst 5 sekunder innan man kunde starta. Hade en VW buss -97 på jobbet som jag körde bud med och blev galen varje gång, så lite bättre har det blivit.
Din nyckel har inget batteri utan detta sköts via magnetpulser genom ett litet chip som sitter i den svarta plastdelen av nyckeln. Impulsen/ magnetismen skickas från en liten sändare i låset, gör en "vända" genom nyckeln och omvandlas till ett ok eller nekande till datorn. Sker blixtsnabbt, men är lite känsligare vid fuktigt väder och framför allt kyla. Speciellt när fordonet börjar bli med åren, precis som vi människor! Haha
Din larmdosa behöver du byta batteri på ibland. Det märker du iofs och har ingen betydelse för själva starten, förutom om bilen är larmad. Den avlarmas om nyckeln godkänns när du ska starta den med nyckeln i låset. Om ditt batteri tar slut i larmdosan, ja då gäller det att vara snabb med tändningen på.
Tror nog din gamla vagn har mycket kvar att ge, men som sagt, se upp med fukten. Det är den värsta fienden som finns för alla bilar gjorde från -90 talet och framåt.
av m2c
#1341558
Väldigt vanligt att den lilla sladden till startmotorn blir ärgad. När bilen inte vill starta, försök vicka lite på den. Om det hjälper ta bort kabeln och sandpappra stiftet lite.
Användarvisningsbild
av wissel
#1341559
Skulle ju kunna vara den tunna Styrkabeln som sitter på startmotorn med ett flatstift, ta loss detta o nyp till lite grand så att det verkligen får kontakt.
Med tanke på att det fungerade efter startmotorbytet så skulle jag börja i den ändan.
Vanligt fel då korrosion o smuts lätt sabbar kontakten där.
av MickeM
#1341590
Jag håller med dom två senaste inläggen.
Vanligt, och troligaste felet.
Ny startmotor hjälpte en stund, men dåliga kabelanslutningen är kvar.
Byter du flatstift och ser över kabeln så funkar det nog i åratal sen.

Startspärren ger texten "startförsök avbrutet" i färddatorn om den inte är nöjd.

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]