Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341484
TomasGBG skrev: tor 10 okt 2019, 09:48
stevvee skrev:
perr skrev: Japp inga problem med mobiltäckningen.
Men kanske skall kolla om det finns några uppdateringar som kan hjälpa till...

Jag har ingen mobiltäckning där jag parkerar men båda bilarna kan kommunicera fint ändå. Så det hänger nog inte på det för TS
OK, trodde direktstartskommandot från VoC-appen gick via mobilnätet. Jag har lite risig mottagning så ibland får jag skicka kommandot en gång till.
Direktstart går över mobilnätet. Men över det e-Simkort som sitter i bilen. Inte det extra Simkort som används när du streamar tex Spotify eller uppdaterar kartor.
#1341498
AndS skrev:
stevvee skrev: tor 10 okt 2019, 07:04 Jag har ingen mobiltäckning där jag parkerar men båda bilarna kan kommunicera fint ändå. Så det hänger nog inte på det för TS
Du måste ha mobil täckning annars kan inte VoC kommunicera med appen.
Ja men onekligen har jag ingen mobiltäckning med telefonen men bilen klarar av det galant.
#1341505
stevvee skrev: tor 10 okt 2019, 11:53
AndS skrev:
stevvee skrev: tor 10 okt 2019, 07:04 Jag har ingen mobiltäckning där jag parkerar men båda bilarna kan kommunicera fint ändå. Så det hänger nog inte på det för TS
Du måste ha mobil täckning annars kan inte VoC kommunicera med appen.
Ja men onekligen har jag ingen mobiltäckning med telefonen men bilen klarar av det galant.
Dina bilar måste ha en uppkoppling och din mobil måste ha nätverkskontakt men du kanske kör via wifi i hemmet.
Utan uppkopplad bil kan du inte nå den, lika lite som en mobil utan nätkontakt inte går att använda men mobilen kan i normalfallet nyttja apparna via wifianslutning.
#1341507
AndS skrev:
stevvee skrev: tor 10 okt 2019, 11:53
AndS skrev: Du måste ha mobil täckning annars kan inte VoC kommunicera med appen.
Ja men onekligen har jag ingen mobiltäckning med telefonen men bilen klarar av det galant.
Dina bilar måste ha en uppkoppling och din mobil måste ha nätverkskontakt men du kanske kör via wifi i hemmet.
Utan uppkopplad bil kan du inte nå den, lika lite som en mobil utan nätkontakt inte går att använda men mobilen kan i normalfallet nyttja apparna via wifianslutning.

Jo så är det men bilens uppkoppling verkar ju onekligen betydligt mycket bättre än mobilens.
#1341515
stevvee skrev: tor 10 okt 2019, 12:38 Jo så är det men bilens uppkoppling verkar ju onekligen betydligt mycket bättre än mobilens.
Finns många parametrar som påverkar så det finns inget enkelt svar, blir lite OT nu. Allt från mobiloperatörens utrustning, frekvensband, konfiguration, effekter, etc, till geografi/plats där bilen/mobilen finns och även vilket nät (GSM/2G, 3G, 4G, etc) samt bilen/mobilens tekniska utrustning. Så du och grannen kan få helt olika resultat, tyvärr är det så ;-)
#1341540
perr skrev: tis 08 okt 2019, 21:54 Som ny Volvo-ägare utan erfarenhet av volvo on call undrar jag om det är vanligt att man har problem at starta parkeringsklimat från telefonen??

Lyckas aldrig sätta en ny timer från telefonen, bara från bilen. Appen står bara o snurrar ett tag innan den säger att den misslyckades. Då sker det ändå typ varann gång att den ändå har ställt in en timer. (Fast det ser man inte från telefonen)

Jag har även problem att starta parkeringsvärmaren direkt.
Emellanåt startar den bara inte. "Kan inte starta värmaren" säger appen.

Hur skall man klarar vintern utan en fungerande fjärrstyrning av parkeringsvärmaren? *brr*

Någon som haft liknade problem och löst det??

Övriga funktioner verkar fungera som tänkt.

Bilen: En V90 2019 T8
Jag tror har samma problem!
Det har funkat genom hela Europa och även utanför EU.
Det funkar även i mitt garage som befinner sig långt under jorden.
Men när jag jobbar natt, mitt i stan där alla teckningar finns då tar det väldigt lång tid tills appen kan kontakta bilen. Och sedan kommer svar att bilen inte gick att frärrstarta eller fjärrvärma eller att Volvo On Call inte fåt kontakt med bilen. Kommer inte ihåg exakt vad det står men en röd ruta med samma budskap visas iaf.
Jag har kontaktat Volvo och de säger att en tekniker bör titta på bilen. Däremot har de ingen aning vad verkstad kommer att göra eller om sådant kommer att kosta en slant.
Någon som vet?
#1341624
1.Jag har samma problem volvo on call timern funkar inte men allt annat funkar.
2 Min tekniker på volvo brandt sa att jag har den senaste mjukvaran i bilen och han har felanmält min fel.
3. mina vänner har samma problem så hoppas att det kommer en uppdatering snart.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]