Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
#1341464
Jag har uttag i kofångarn på V70 från 2009 med 2.5FT.
Ser ut som det hängt med sedan bilen varit ny. Vet nån vad som är vanligt att detta uttag driver förutom ett strömuttag på passagerarplatsen till kupevärmare. Laddar detta uttag i kofångarn även batteri och någon form av blockvärmare?
av William85
#1341469
Om du önskar batteriladdare så är Volvos system av fabrikat Calix, de har lite olika laddare att välja på som passar din bil
av Rådlös
#1341470
Det är även utbyggbart t.ex för ett kupéfläktuttag om det är Volvo "original" som är det samma som Calix.
Men du säger "Uttag i kofångaren". Du menar naturligtvis Intag? Och på V 70 sitter det på vänstersidan, 5 - 10 centimeter framför vänster framhjul.
Så här:

[img][/
Kabelintag stängd.jpg
Add description
Kabelintag stängd.jpg (39.58 KiB) Visad 1382 gånger
img]
av Rolle85
#1342050
Ja precis jag har uttaget på bilden. Jag har idag uttag inne i bilen och en kupefläkt kopplad till denna. Så detta system har även blockvärmare?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1342086
borstarmicke skrev: sön 13 okt 2019, 18:35 Alla etanolbilar iaf V70 har väl blockvärmare pga att de är mer svårstartade på vintern på etanol har jag för mig...
Dock har de flesta här inte speciellt märkt av detta att de skulle vara svårstartade på vintern än på sommaren :)
av Rådlös
#1342153
Borstarmicke: Glöm det om startsvårigheter på E85-bilar. Dom startar lika bra som vilken annan bil som helst.
Och Det är inte bara V70 som har blockvärmare. Alla Volvo FFV har elektrisk motorvärmare. Volvo/Calix vilket innebär att systemet är fullt utbyggbart med alla ingående tillbehör.

FFV = Ford och Volvospråk för FlexiFuel Vehicle. Alla dom andra fabrikaten som kör på E85 har (hade) sina egna namn på sina modeller.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1342232
Alla E85-motorer startar inte alls lika lätt på E85 som de gör på bensin. En släkting har skaffat en, och den bråkar en del redan när temperaturen går under +10°C. Så visst är de problemen en realitet, men de kan ju hanteras bättre av Volvo. Hans bil är inte en Volvo.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]