Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uniformerad
#1340760
GATUPLAN skrev: lör 05 okt 2019, 19:22
uniformerad skrev: lör 05 okt 2019, 19:10
GATUPLAN skrev: lör 05 okt 2019, 18:56

Haft bilen i ca 5 månader ut och vet inte om gamla ägaren fått ngt.
Undrar om det blåsljudet kommer i samband med strypningen av prestandan eller helet enkelt turbo luften går ut så i stället? Du kan missa luftljudet lätt tex med lite musik så missar du allt?
Just nu är det ingen turbo alls som jag kan se och känna.

Tråkigt då jag är beroende av bilen och vill samla på info här innan jag lämnar in den på tisdag så att det inte tar evighet att reda ut detta.
Jo, det är möjligt att jag missade blåsljudet.
Om du haft bilen i fem månader borde du fått brevet angående insugsröret, jag fick mitt i somras. Det som återkallelsen handlar om är att ett begränsat antal(hur många nu det kan vara) av Volvos fyrcylindriga dieselmotorer modellår 2014-2019 har problem med insugsröret. Detta är av plast och kan smälta vilket kan resultera i motorstörningar, effektförlust samt i värsta fall brand.
Det finns en del andra saker som Volvo åtgärdat i samband med service, bland annat slangen till Power Pulse som ska bytas, men det borde vara gjort på din bil.
Jag har inte fått ngt vad jag vet. I torsdags var jsg på Bilia och det var inget när de kollar på reggnumret om de ens kan se det på det sättet?
Annars kan jag kanske ringa till Volvo och kolla om det är några återkallelse mm som jag missat.
Om de inte kan se något så borde det vara lugnt.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1341173
uniformerad skrev: lör 05 okt 2019, 20:20
GATUPLAN skrev: lör 05 okt 2019, 19:22
uniformerad skrev: lör 05 okt 2019, 19:10

Jo, det är möjligt att jag missade blåsljudet.
Om du haft bilen i fem månader borde du fått brevet angående insugsröret, jag fick mitt i somras. Det som återkallelsen handlar om är att ett begränsat antal(hur många nu det kan vara) av Volvos fyrcylindriga dieselmotorer modellår 2014-2019 har problem med insugsröret. Detta är av plast och kan smälta vilket kan resultera i motorstörningar, effektförlust samt i värsta fall brand.
Det finns en del andra saker som Volvo åtgärdat i samband med service, bland annat slangen till Power Pulse som ska bytas, men det borde vara gjort på din bil.
Jag har inte fått ngt vad jag vet. I torsdags var jsg på Bilia och det var inget när de kollar på reggnumret om de ens kan se det på det sättet?
Annars kan jag kanske ringa till Volvo och kolla om det är några återkallelse mm som jag missat.
Om de inte kan se något så borde det vara lugnt.
Enligt Volvo så är det inga återkallelse som omfattar min motor dvs D5 är inte med där.
#1341181
GATUPLAN skrev: tis 08 okt 2019, 11:22
uniformerad skrev: lör 05 okt 2019, 20:20
GATUPLAN skrev: lör 05 okt 2019, 19:22

Jag har inte fått ngt vad jag vet. I torsdags var jsg på Bilia och det var inget när de kollar på reggnumret om de ens kan se det på det sättet?
Annars kan jag kanske ringa till Volvo och kolla om det är några återkallelse mm som jag missat.
Om de inte kan se något så borde det vara lugnt.
Enligt Volvo så är det inga återkallelse som omfattar min motor dvs D5 är inte med där.
Då borde du kunna vara lugn avseende insugsröret, har en D5 jag med, och min återkallas för åtgärd när det finns någon.
Har du hittat felet med prestandan ännu?
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1341190
Ja det är det tjocka turbo slangen som är sönder. Den tunnare som tifigare hoppat av är ok. Fast det är en bekant som hittat detta och jag kollar nu vaf Bilia säger. Vad jag förstår så är det många dom fått det utbytt gratis men jag som sagt har ff inte pratat med dem.
Bilagor
20191008_123204.jpg
20191008_123204.jpg (502.44 KiB) Visad 831 gånger
20191008_123220.jpg
20191008_123220.jpg (325.87 KiB) Visad 831 gånger
#1341192
GATUPLAN skrev: tis 08 okt 2019, 14:07 Ja det är det tjocka turbo slangen som är sönder. Den tunnare som tifigare hoppat av är ok. Fast det är en bekant som hittat detta och jag kollar nu vaf Bilia säger. Vad jag förstår så är det många dom fått det utbytt gratis men jag som sagt har ff inte pratat med dem.
Kanon att de hittade felet, hoppas att det löser det hela
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1341193
uniformerad skrev: tis 08 okt 2019, 14:19
GATUPLAN skrev: tis 08 okt 2019, 14:07 Ja det är det tjocka turbo slangen som är sönder. Den tunnare som tifigare hoppat av är ok. Fast det är en bekant som hittat detta och jag kollar nu vaf Bilia säger. Vad jag förstår så är det många dom fått det utbytt gratis men jag som sagt har ff inte pratat med dem.
Kanon att de hittade felet, hoppas att det löser det hela
Fast jag hittat felet på egen hand, via en vän och Bilia har jag ff inte pratat med. Vi får se.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1341204
JAPP
Bilia tog det på garanti, även om det gårt ut. Gratis hyrbil, bilen är redan klar imorgon.
De byter både den tjocka söndriga och den andra turbo slang som hoppat av flera gånger. 👍
av pellemando
#1341267
GATUPLAN skrev: tis 08 okt 2019, 16:12 JAPP
Bilia tog det på garanti, även om det gårt ut. Gratis hyrbil, bilen är redan klar imorgon.
De byter både den tjocka söndriga och den andra turbo slang som hoppat av flera gånger. 👍
Skönt för dig!
Tur man inte var ute och cyklade då...
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1341458
pellemando skrev: tis 08 okt 2019, 22:31
GATUPLAN skrev: tis 08 okt 2019, 16:12 JAPP
Bilia tog det på garanti, även om det gårt ut. Gratis hyrbil, bilen är redan klar imorgon.
De byter både den tjocka söndriga och den andra turbo slang som hoppat av flera gånger. 👍
Skönt för dig!
Tur man inte var ute och cyklade då...
Tack nu är det är inga felmeddelande inga sköldpaddor osv 🤟
av Sabircruz
#1502787
Hallå där!

Hamnade här igår pga samma problem som @gatuplan hade, de hörs blås från vänstra sidan och sköldpaddan kommer upp med reducerad prestanda. Tänkte höra av mig till Bilia eftersom de låter som att du fick de fixat där men, vad ska jag säga? Hur kommer de sig att garantin täckte fast än de hade gått ut?

Hoppas jag får svar på dessa frågor, köpte bilen för mindre än en månad sen.

MVH
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]