Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341239
Som rubriken låter, har en Volvo v70n 2,4 140 hk, årsmodell 2006 som i dags dato har rullat 28000 mil. Har senaste tiden varit svårt att få i backen, rasslar till och msn får försöka på nytt. Det är enbart backen som är svår att få i, andra växlar och koppling funkar som det ska. Vad kan felet bero på? Mindre jobb/justering att göra, eller riva koppling och låda? Backen har väl inga synkringar? Finns de nån justeringsmöjlighet typ vajrar?! Oerhört tacksam för inputs och svar/ Krille
#1341457
Ett oljebyte brukar även det vara bra. Billigt och lätt att byta själv. Oljan finns billigt att köpa rätt sort från Tyskland.
Vet att en del har skrivit om detta här på forumet.

Många tror att alla oljor och vätskor håller i evighet bara för att det står "kontrolleras och fylls på vid behov" i handboken. Så är det självklart inte, växellådsoljan blir svart och tillsatserna i oljan är förbrukade efter några år, precis samma sak som händer med bromsvätskan, kylvätskan, styrservots vätska, för att inte tala om automaterna!!
#1341510
Om stödlagret är dåligt vad är det som behövs plockas ner och bytas? Har svårt att tro att det bara har med gammal olja att göra... visst att det är bra att byta växellådsolja då & då. Finns det inga justeringsmöjligheter för backväxeln, typ vajrar etc?
#1341591
Inget stödlager finns.

Men lamellen kan kärva på splinsen så den drar lite.
Men så skulle även ettan spöka.

Kopplingsbyte isf. Eller ja, visst kan man ta isär och bara smörja, men hål i huvudet att inte byta rubbet efter det jobbet.

Jodå, backen är också synkroniserad.

Virarna kan justeras.

Fungerar det prima att växla med motor av? Bara krångel när motorn går?
I så fall kopplngen.

Lika med motor av?
Justering.
#1341673
Kan uppleva att det är enklare att backen hoppar i om man lägger i den med motorn av, om man byter låda vad bör man byta mer när man samtidigt river ner? Har en god vän som ska kika på detta. Bör vara rätt många timmars jobb?! Låda kan ja få tag i för 5 lakan typ. Jobb 4-5000 som riktmärke eller?! Ledsamt att slänga it 10000:- på en gammal bil, men då kanske man kan bruka den i 4-5 år till.
#1341698
Du behöver troligen inte byta lådan.
Tar man ner lådan så finns det splinns som behövs smörjas.
Ofta beror det på att det är tort där och då krånglar backen och ettan oftast.

Man kan snåla och ta ner allt smörja och montera igen.
Eller ta ner och byta koppling och upp igen.
#1341746
Kaklasse23 skrev: fre 11 okt 2019, 11:05 Kan uppleva att det är enklare att backen hoppar i om man lägger i den med motorn av, om man byter låda vad bör man byta mer när man samtidigt river ner? Har en god vän som ska kika på detta. Bör vara rätt många timmars jobb?! Låda kan ja få tag i för 5 lakan typ. Jobb 4-5000 som riktmärke eller?! Ledsamt att slänga it 10000:- på en gammal bil, men då kanske man kan bruka den i 4-5 år till.
"Enklare att backen glider i"?

Med motor av ska den gå i helt utan mankemang. Krånglar den ändå, om än mindre förefaller felet vara i överföringen låda - spak.
Slitna bindningar, osv.

Varför byta växellåda?
Är det kopplingen så tas lådan ner, men varför byta låda????

Splinsen som (eventuellt) kärvar, är dom som kopplingslamellen sitter på.

Är dragläget mycket lågt ner?
Är det tillräckligt med vätska i bromsvätskekoppens avdelning för kopplingshydrualiken?
Kan vara lite svårt att se.

När man inte har betalat på så l&[…]

EGR ventil D4 AWD 2016/2017

Hej Sitter det även EGR ventil på Volv[…]

V70 D3 2011 - drar glykol!

Har bestämt mig för att lämna in bi[…]

Det är dyrt. Årsservicen gissar jag li[…]