Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1341390
Ja det var ju en variant. Sätta garage domkraften på det förstärkta stället på baljan är jag tveksam till även fast det står i instruktionsboken att man kan göra så.
Det står även att det går o sätta den på subframen fram på mitten men inte hur bra det är för bussningarna. Jag har med sett krökta triangel plåtar fram. Även fast det står tidigare här att de inte kan böja sig med garagedomkraft.
Jag vill ju få upp bilen på 4 pallbockar som man gjorde på 240in. Har jag domkraft eller pallbock på draget så är det i vägen. Och draget ska jag plocka ned. Hur fasen ska man göra? :-(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1341408
Det ska gå att lyfta i den förstärka delen av baljan, där bogseringskroken sitter............... Men jag har heller inte vågat prova faktiskt :P Ser inte ut som den sitter helt centrerad heller, så det gör mig ännu mer nervös att bilen ska vicka eller glida av när man hissar :P

När jag har min lilla skitdomkraft brukar jag lyfta på bultarna som håller plåtarna till främre subframen, och bak lyfter jag precis framför bakaxelfästet. Pallbockarna ställer jag precis före plåten fram som jag hissade i, och bak ställer jag oftast pallbocken under bakaxeln, eller så nära domkaften jag kan. Den domkraften är så svag att den bara orkar lyfta ett hjul i taget iaf...

När jag har min stora domkraft brukar jag hissa upp hela framaxeln via subframen, och ställa pallbockarna precis bakom fästena som med den lilla. Bakdelen hissar jag via draget, och ställer pallbockarna antingen precis framför bakaxelfästet, eller under bakaxeln, beroende på hur högt jag behöver ha bilen.
Värt att tänka på är att man behöver kunna lyfta rätt högt om man hissar via dragkroken, så har man en domkraft som bara kan lyfta typ 40cm så kommer man inte så långt.

Annars finns ju ordinarie domkraftsfästen, så har man en domkraft som kan få bra tag om det så är ju det en alternativ hisspunkt. Då lyfter man hela sidan på bilen.

Det är rätt irriterande att 85x70 inte har stora, väl synliga, balkar som t ex 200/700/900-serien :P Känns alltid lite oroligt att hissa bilen tycker jag


Draget går f.ö. att både montera och ta bort utan att hissa bilen :) Eller ja, förutsatt bilen inte bottsänkt... Är den orginal eller 40mm sänkt är det inga problem. Om jag inte minns helt fel så är det bara 4 bultar under bilen ändå, resten sitter i stötfångarfästet.
av Erik Å
#1341423
Lucif3r skrev: ons 09 okt 2019, 21:41 ..Om jag inte minns helt fel så är det bara 4 bultar under bilen ändå, resten sitter i stötfångarfästet.
Precis, men man måste plocka bort stötfångaren för att komma åt muttrarna till de fyra bultarna, muttrarna sitter inne i balkarna :bored:

Apropå pallbockar, visst har alla klart för sig att de välter jättelätt eftersom stödytan åt det hållet man har två ben är nästan obefintligt. Så när man ställer två pallbockar under t.ex. bakaxeln så är det jätteviktigt att det är vridna 180 grader (alltså fotavtrycket ska vara spegelvänt)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1341428
Erik Å skrev:Precis, men man måste plocka bort stötfångaren för att komma åt muttrarna till de fyra bultarna, muttrarna sitter inne i balkarna :bored:

Jao, men även stötfångaren tas ju bort utan att man behöver hissa bilen :)
Och det kanske finns variationer på dragkrokar, men nå muttrar inne i balkarna brukar det inte vara... Däremot brukar man sätta förstärkningar i balken som bulten går igenom(detta för att balken inte ska kollapsa). Och för att få i och ur den förstärkningen så måste man givetvis in och gräva i balken :)
av Erik Å
#1341432
Lucif3r skrev: ons 09 okt 2019, 23:29 ..men nå muttrar inne i balkarna brukar det inte vara...
Jodå, det har jag på min, 4 st muttrar som ska pillas in ovanpå förstärkningsplåtarna inne i balkarna och hållas fast medan man momentdrar skruvarna. Volvo original drag. Hade ner allting i somras för att blästra och lacka draget..
Lucif3r skrev: ons 09 okt 2019, 23:29 Jao, men även stötfångaren tas ju bort utan att man behöver hissa bilen :)
I princip ja, men man får ju inte in borrmaskinen för att borra ur popnitarna i bakskärmen med mindre än att man tar bort bakhjulen :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1341433
Tack för era svar. Jo stöfångaren ska dän med :bored: . Fästenena på stötfångaren är borta. :-( .
@Lucif3r, hur får du bilen o stanna kvar på pallbockarna framför bakaxel infästningarna pallbockarnas ytor mot bilen är ju oftast lite v formade jag har B -temas skit pallbockar?.
@Erik Å, det där med pallbockarna tror jag inte jag tänkt på. På alla år :-o . Jag har ett Brink drag som ofta sitter på de här bilarna,
av Erik Å
#1341435
Kan du inte köra upp bakhjulen på lagom höga klossar i stället?
Eller om du råkar ha ett par gamla bromsskivor, montera dem bakochfram utanpå ordinarie bromsskivor och lägga klossar under. Typ så här :-)
Bilagor
IMG_20191009_235018_2CS_DxO_800.jpg
IMG_20191009_235018_2CS_DxO_800.jpg (71.48 KiB) Visad 231 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1341436
Nä behöver ha dän hjulen med så det blir nästa gång. Det skulle vara det med bromsskivorna och klossarna då. Det var nått nytt aldrig sett det förut. Intressant tips
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1341441
Jag har borrat upp ett av styrhålen på skivan till 12 mm (eller om det kanske var 10) så att styrpinnens mutter kan passera igenom. Annars ligger yttre skivan inte plant mot den ordinarie..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]