Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341227
Magnus-B skrev: mån 07 okt 2019, 09:32
Min viner fortfarande efter två byten och man har kontrollerat kamremmspännare utan framgåmng.

Snart ska den in igen och man ska då köra utan balansaxlar och olja.
Hoppas den skär.

/M
Låter lite småspännande att köra utan olja.
#1341342
Ja onekligen men man menade att det inte är värre än att starta efter oljebyte.

Det är konstaterat nu att drevet på vevaxeln är skadat då det var tyst med demonterade balansaxlar.

Väntar nu på vad Volvo anser ska göras.


/M
#1341352
Magnus-B skrev: ons 09 okt 2019, 14:01 Ja onekligen men man menade att det inte är värre än att starta efter oljebyte.

Det är konstaterat nu att drevet på vevaxeln är skadat då det var tyst med demonterade balansaxlar.

Väntar nu på vad Volvo anser ska göras.


/M
Hur har drevet blivit skadat, är det i samband med något tidigare byte av balansaxel eller är det ett rent följdfel av att det suttit ett vinande balansaxelpaket tidigare ?
Alltså, är det balansaxelmodulen som förorsakar att drevet skadats ?
#1341365
Det vet man nog inte men kan det kanske va så att orginal balansaxeln skadat drevet då detta ”högg” till på vissa ställen när man roterade detta när det var demonterat.


/M
#1341368
Kan man byta bara vevaxeln eller är det motorbåten som gäller? Är inte själv mekaniker till vardags så därav min fråga. Sysslar med IT som oftast är enklare att lösa
#1341371
Det räcker nog med en mjukvaruuppdatering vilket dem brukar försöka lösa allt med.
Men för att vara seriös så sa teknikern senast vi pratade om eventuella motorbyten att "man byter nog inte vevaxeln" utan det blir nog motorn eller rättare sagt block och topp.
Resten flyttar man över och jag undrade om man flyttade över oljan med men han trodde inte dem var så snåla.
#1341383
Ja sånär som på tiden jag lägger ner och ca 4 mil körning varje gång den ska in.
Får väl försöka få lite kompensation om inget annat så i form av något kul tillbehör.


/M
  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 129

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]

Martins S90-98

Jag tror tillgången på kunskap och pro[…]

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]