Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80chris
#1341132
Står just nu inför ett dilemma med min S80 2.5T AWD då tubon måste bytas.

Köpa bra begagnat orginal turbo från bildelsbasen med enbart 1 månad garanti? Eller satsa på en ny turbo med 1 år garanti från biltema. Någon som har några tidigare erfarenheter kring biltemas turboaggregat? Eller andra ideer kring att få tag på fräsch turbo med garanti för max 4000kr?
av Righthanddrive
#1341156
https://timetec24.de/

Prova dessa om du kan fixa bytet av turbo husen själv!
Det är inte så svårt och det finns bild set på hemsidan som visa dig hur du skall göra om du är osäker.
Köpte själv ett beg aggregat och det var sämre än mitt egna då det läkte som ett såll i avgassidan med olja.
Med vänlig hälsning,
PW
av S80chris
#1341161
Righthanddrive skrev:https://timetec24.de/

Prova dessa om du kan fixa bytet av turbo husen själv!
Det är inte så svårt och det finns bild set på hemsidan som visa dig hur du skall göra om du är osäker.
Köpte själv ett beg aggregat och det var sämre än mitt egna då det läkte som ett såll i avgassidan med olja.
Med vänlig hälsning,
PW
Du menar alltså att beställa själva "insidan" av turbon och byta den? Priset är ju väldigt lockande. Dock är den "tillfälligt slut"
Vänliga hälsningar
av kvillebäck
#1341169
Man kan beställa "insidan" som brukar kallas core eller rotorenhet.
Man kan beställa Komplett renoverad turbo.
Man kan även skicka in sin gamla för renovering.

Har du inte en VNT turbo så rekommenderar jag något av ovanstående före begagnad turbo då detta är ett lotteri om man inte vet skicket på det den kommer ifrån.

Här kan du läsa på lite om VNT. https://www.gikturbo.se/om-vnt-turbo/ du kan även gå in och titta vad som finns till din bil

Det verkar ändå inte vara så att din bil har VNT.

Lycka till!
av S80chris
#1341215
Tack för tipsen! Då vet jag vilka alternativ som finns och ska fundera på saken. Men det finns ingen som har något att säga om biltemas turbo? Känns enklast att bara svänga förbi biltema och köpa ny komplett turbo med garanti för vettig peng. ;-)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1341228
Har köpt en till en 850 en gång, blev konstigt register och man hörde surge-ljud. Det var typ 7-8 år sen men, nja. Köp en beg med låga mil, eller en ny core om du har lite mekvana och inte släggar ihop saker.
av Andreas12
#1341258
Har handlat några biltema agg.
Har varit till saab 9-5 dock.
Dom har fungerat , saabs org är underdim så håller inte jättebra från början
Så i det fallet var biltemas lika bra.
Passformen var bra på dom.
Hade nog hellre valt biltemas än en beg
Sen tror jag inte garantin är något o lita på, biltema har en förmåga att skylla på att saker inte är rätt mont när det gått sönder.
Bla är det viktigt att fylla oljekanalen i agg vid mont så den inte går torr vid start.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen