Moderator: Moderatorer

#1341081
En vanlig tvätt med YES diskmedel-vatten i sprayflaska + Biltemas fälgrengöring. Den sistnämnda överraskade mig totalt då jag tidigare testat allsköns produkter som inte funkar. Biltema har sina guldkorn , och jag kan med gott samvete rekommendera deras fälgtvätt...99:- . Fälgarna ser ut som flång nya utan att ha gnuggat alltför mycket...smutsen bara rinner av!
#1341086
Fjulle skrev: mån 07 okt 2019, 18:20 En vanlig tvätt med YES diskmedel-vatten i sprayflaska + Biltemas fälgrengöring. Den sistnämnda överraskade mig totalt då jag tidigare testat allsköns produkter som inte funkar. Biltema har sina guldkorn , och jag kan med gott samvete rekommendera deras fälgtvätt...99:- . Fälgarna ser ut som flång nya utan att ha gnuggat alltför mycket...smutsen bara rinner av!
YES diskmedel på lacken?! :-o :-/
Vad är det för bil som faller offer för detta, tro?
#1341087
fjohan82 skrev: mån 07 okt 2019, 12:33 Pratat med skadeverkstan, deras förhoppning är att jag ska kunna hämta bilen på fredag. Perfekt då det blir en 100-milas till helgen. :-)
Dock verkar det svårt att få fram delar till avgassystemet, så det är svarta fåret just nu... :bored:
Då får du hoppas dom lyckas med lackeringen och färganpassning till resten. :party:
#1341091
Tiimpan skrev: mån 07 okt 2019, 19:01
fjohan82 skrev: mån 07 okt 2019, 12:33 Pratat med skadeverkstan, deras förhoppning är att jag ska kunna hämta bilen på fredag. Perfekt då det blir en 100-milas till helgen. :-)
Dock verkar det svårt att få fram delar till avgassystemet, så det är svarta fåret just nu... :bored:
Då får du hoppas dom lyckas med lackeringen och färganpassning till resten. :party:
Ja, jag vet inte hur svår Electric är att få till... Men är det fel blir det bakläxa :-)
#1341099
fjohan82 skrev: mån 07 okt 2019, 19:32
Ja, jag vet inte hur svår Electric är att få till...
Får samma känsla av oro ifall lackerarna ska få min electric silver utan att det blir nyansskillnad. Tur bara motorhuven och taket som skulle lackeras om; runt om bilen & bakluckan klarade sig fint med polering(phew)
#1341117
UnleashFusion skrev: mån 07 okt 2019, 20:02
fjohan82 skrev: mån 07 okt 2019, 19:32
Ja, jag vet inte hur svår Electric är att få till...
Får samma känsla av oro ifall lackerarna ska få min electric silver utan att det blir nyansskillnad. Tur bara motorhuven och taket som skulle lackeras om; runt om bilen & bakluckan klarade sig fint med polering(phew)
Nyansskillnader är aldrig bra, bara att göra om till det stämmer.
#1341159
Electric silver är en speciallack så den kräver lite extra, man får lacka med merytor på bilen beroende på vilken del av bilen det handlar om för att det ska bli snyggt. Höljen och backspegelkåpor tex. kommer däremot färdiglackade från fabrik oavsett färg.
#1341183
Briander skrev: tis 08 okt 2019, 09:41 Electric silver är en speciallack så den kräver lite extra, man får lacka med merytor på bilen beroende på vilken del av bilen det handlar om för att det ska bli snyggt. Höljen och backspegelkåpor tex. kommer däremot färdiglackade från fabrik oavsett färg.
Det stämmer även fram&bakstötfångaren kommer i en hel paket(stötfångaren+nedre spoiler beroende på modell) och lackad i den färgen. Jag kommer ihåg när jag fick byta bakstötfångaren och med skaderegleraren kunde jag "byta" till en "r-design" stötfångare men behövde tillägga minst 6000kr... tekniskt sätt dyrare om jag skulle beställde från disken hos en ÅF med lackering+delarna
#1341251
fjohan82 skrev:
Fjulle skrev: mån 07 okt 2019, 18:20 En vanlig tvätt med YES diskmedel-vatten i sprayflaska + Biltemas fälgrengöring. Den sistnämnda överraskade mig totalt då jag tidigare testat allsköns produkter som inte funkar. Biltema har sina guldkorn , och jag kan med gott samvete rekommendera deras fälgtvätt...99:- . Fälgarna ser ut som flång nya utan att ha gnuggat alltför mycket...smutsen bara rinner av!
YES diskmedel på lacken?! :-o :-/
Vad är det för bil som faller offer för detta, tro?
Det är ett bra sätt för att få bort vaxrester på när man ska polera och gå på med nytt lackskydd. Däremot ska man väl inte tvätta bilen varje vecka med det då finns en risk att det kan torka ur lacken i längden.

Lustigt nog, en släkting brukade alltid tvätta sin 940 med just YES diskmedel. Minns att jag poängtera det då att det inte var bra. Bilen hade han ägt sen den var ny fram tills bara några år sen. Ungefär 20 år med tvättande av diskmedel, men bilen såg riktigt fin ut i lacken trots diskmedlet.
Nu kanske han gjorde något annat för att bevara skicket i lacken, men det vet jag inget om.
  • 1
  • 1199
  • 1200
  • 1201
  • 1202
  • 1203
  • 1849

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]