Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Charmed
#1340992
Så då var det dags att tahand om ett stort oljeläckage på motor.
Det kommer nånstans från främre delen av motorn. alltså kamaxelsida.
Fyller jag på olja till rätt nivå så läcker det som mest, mindre och mindre läckage ju mindre olja det är i motorn... käönns så iallafall.
Nu när jag styartar så hörs det att det "klibbar på kamremmen till efter en stund så det förmodligen har försvunnit.

Kan inte säga om det är packboxen på veven eller om det sitter högre upp...
Men med tanke på att det läcker mest när motorn är full kan beror på att mycket mera stänker upp vid packboxen.

Vet ej hur det är med packningen på tråget om det möjligvis kan vara problemet..
Om trågpackning är dålig kan det läcka ut på veven och vidare ut på drevet för remmen?

Om det är packningar högre upp borde inte det läcka mindre och mindre.

OBS... det käönns som det läcker mindre och mindre ju mindre olja det är i tråget.

Hur funkar det med den främre packboxen... är det bara en ensam packbox eller är det en hållare för packboxen oxå? av aluminium har jag nog sett... man kanske tar bort den, byter backboxen i den och monterar tillbaka?

Har bytt kamrem vid annat tilfälle så den biten är nog lugn. Sällan man är längre in och bökar.

Den har gått ca 29 000 mil i dagsläget.

Är det någon annan packbox som är bra att byta när man ändå har sakerna nerplockade?

Vattenpump? VVT? packboxar för kammarna? vad bör man byta?

MVH Thomas
Användarvisningsbild
av Charmed
#1341013
Mmmm såg inte tokigt ut. Var finner man ett sånt låsnings kit till kammarna nånstans? Biltema? Eller är det Orginal som bara funkar?

Har dom nån länk till även packbox på veven fram?
Användarvisningsbild
av drlecter
#1341179
Jag har gjort detta på vår 2.5t - 04. Bytte allt, eftersom det var vvt-enheterna som läckte för mig. Och glappade. Jag tror det är max 1mm axiellt de får glappa. Sen är risken stor för läckage.. så om du har glapp i vvt- enheterna, bytt allt är mitt råd. Materialkostnaden för allt har jag för mig landade på ca 8000:- då kostade bara vvt- enheterna ca 5500:-. Jag bytte även packboxar till kamaxlar, till vevaxel och packnings-sats till oljepump. ( packbox oljepump sitter alldeles innanför den till vevaxel). Och det omöjligt att se vilken av dem som läcker.. Och naturligtvis byter man kamrem också eftersom den inte mår bra av olja. Jag lånade kamaxel-tolk av snälla grabbar på Volvo. Men den som biltema funkar också. Obs! Se till att tolken passar ordentligt i kamaxlarnas spår. Det hände mekanikerna på Volvo med deras original-tolk att det inte riktigt passade. Så de drog sönder en kamaxel. De slipade till den sedan så den passade..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Charmed
#1341275
Tackar för info.
Köpt tolken "verktyget för att hålla kammarna rätt"

Börjar plocka ner imorgon onsdag. Något jag bör tänka på speciellt?

Förutom att allt ska stå rätt vid montering av kuggremmen... Den har jag koll på.

Olje fällan byttes till ny för några tusen mil sedan, så den är ok.
Användarvisningsbild
av Charmed
#1341276
drlecter skrev: tis 08 okt 2019, 12:23 Jag har gjort detta på vår 2.5t - 04. Bytte allt, eftersom det var vvt-enheterna som läckte för mig. Och glappade. Jag tror det är max 1mm axiellt de får glappa. Sen är risken stor för läckage.. så om du har glapp i vvt- enheterna, bytt allt är mitt råd. Materialkostnaden för allt har jag för mig landade på ca 8000:- då kostade bara vvt- enheterna ca 5500:-. Jag bytte även packboxar till kamaxlar, till vevaxel och packnings-sats till oljepump. ( packbox oljepump sitter alldeles innanför den till vevaxel). Och det omöjligt att se vilken av dem som läcker.. Och naturligtvis byter man kamrem också eftersom den inte mår bra av olja. Jag lånade kamaxel-tolk av snälla grabbar på Volvo. Men den som biltema funkar också. Obs! Se till att tolken passar ordentligt i kamaxlarnas spår. Det hände mekanikerna på Volvo med deras original-tolk att det inte riktigt passade. Så de drog sönder en kamaxel. De slipade till den sedan så den passade..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Finns vvt enheterna att köpa billigare än Volvo Orginal?
Är det inte bara en? På ena axeln?
Det fanns nått mer mindre som kan läcka.. Minns inte namnet på den. Sitter typ bakom och snett ner vid främre kamaxel.

Vattenpump?
Användarvisningsbild
av drlecter
#1341286
Vvt- enheterna finns ej som pirat. Det är volvo som gäller. 2 st. Sen packbox kamaxlar 2st, packbox vevaxel, packbox / o- ring till oljepump. Det är det som kan läcka olja.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Charmed
#1341292
Sitter bultarna inne i vvt hårt? Tx55, drar rätt hårt...
Användarvisningsbild
av Charmed
#1341296
Puh. Båda borta.
Fyyy fan vad med olja/gegga det är längst ner. Runt vevaxel. Uppe vid kammarna ser det rent ut... Iallafall renare. Känns som det kommer från mitten och nedåt.

Nåja, vvt är glappa utåt/innåt. Axialt inget glapp jag känner iallafall. Nu är dom borta och även packboxarna på kammarna. Såg hyfsade ut.

Nu bort med multirem skiva på veven och kamrems drevet. Sitter kamrems drevet bara påkjutet på veven med kilspår klack?
@drlecter
När det är borta blir det nog motor tvätt på denna sida.

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]