Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikN
#1338270
I förrgår när jag startade bilen så började det spraka och låta illa så fort jag startade bilen. Med uteslutningsmetoden så kom jag fram till om jag stängde av kupefläkten så upphörde ljudet. En kompis trodde det kommit in och fastnat något skräp som ligger och fladdrar. Men jag tycker nästan det låter som det sprakar lite som kortslutning, men det luktar inget bränt eller annat särskilt. :x Uppfattar det som att ljudet nästan kommer framme vid rutan uppe på instrumentbrädan...tror jag :P

Om det nu kommit in något och som fastnat, hur i helskotta kunde det komma in där och hur får jag lättast ut det?? :-o
Senast redigerad av 1 HenrikN, redigerad totalt 0 gånger.
#1338312
Tycker det låter som tidningspapper som har hamnat i fläkthjulet.. Håller dina möss på att bygga bo inför vintern? :-D
Allvarligt talat, det är inte kupefiltret som har gått sönder och åkt med in i fläkten?
#1338316
Erik Å skrev: lör 21 sep 2019, 20:12 Tycker det låter som tidningspapper som har hamnat i fläkthjulet.. Håller dina möss på att bygga bo inför vintern? :-D
Allvarligt talat, det är inte kupefiltret som har gått sönder och åkt med in i fläkten?
Hur är det nu, sitter fläkten före eller efter kupéfiltret?
#1338338
På V70 generation 1 sittter i alla fall fläkten efter filtret, har svårt att tro att man har kastat om ordningen på senare årgångar.. Jag kan ha fel :-) På bilar som saknar kupefilter är det inte ovanligt att höstlöv åker in i fläkten..
Instruktion hur man byter filter går nog att hitta på youtube eller på nätet. En usb-inspektionskamera med lång sladd är inte dumt att ha, en sån kan man skicka in i luftkanaler och annat och kika hur det ser ut.. Kostar inte mycket mer än en hundralapp
#1338353
Jag hade oljud i fläkten och hade löv i den. Det är lätt att kontrollera. Man släpper på plast klipsen på plasten under vindrutan och då ser man fläkten. Man behöver inte plocka av torkararmarna. Kupéfilter sitter efter fläkten.
Rickard
#1338619
Har kollat och kan inte se några löv tyvärr. Ska låna en kamera på sladd av en kollega nu i veckan och kolla lite noggrannare. Provat med återcirkulation samt dieselvärmaren men samma oljud då med. Inget oljud i motorutrymmet medans fläkten går.

Däremot såg jag i utblåsen på insidan av framrutan att det på flera ställen såg ut som plasten smällt :-o känns inte riktigt okej...? (se bilder) 2014 års modell.
Bilagor
20190923_160327.jpg
20190923_160327.jpg (301.39 KiB) Visad 1213 gånger
20190923_160220.jpg
20190923_160220.jpg (634.24 KiB) Visad 1213 gånger
20190923_160033.jpg
20190923_160033.jpg (289.04 KiB) Visad 1213 gånger
#1338628
Spontan tanke# 1: det där ser ut som plastspån från fläkten som gnuggar mot nåt och smälter plast.. Skulle ju förklara oljudsproblematiken
Tanke #2: eftersom kupefiltret sitter efter fläkten så borde spånen ha fastnat där..
Äh jag ger upp :-D
#1339715
Lite sent svar här men problemet är åtgärdat :D

Kollade ännu engång i fläkten(gick in genom att lossa på plasten som sitter närmast vindrutan i motorutrymmet) och först till synes tomt. Drog en vända med dammsugaren vid fläkten och det rasslade till av en sten. Fläkten gick rent och fint sen :) Därav det sprakande/knäppande ljudet medans stenen studsade mot fläkten. :-) :-) :-)
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor