Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SlickNik
#1338540
S80beat skrev: tor 19 sep 2019, 17:37 Mina funderingar : Verkar som felet börjat märkas innan T.S köpte bilen -eller har jag missförstått ? Borde det inte m.h.a en motorkunnig advokat kanske bevisa att sprickan har funnits där innan ? Att tidigare (innan T.S köp) felsökningar var otillräckliga för att hitta det verkliga felet (genom kanske kompression test) ? Vad säger Volvo själva ,vad beror sprickan på ? Materialfel eller "brukarfel" ?
Motorn är ju av senaste generation och bara använd i 4 - 5 år . Kanske Aftonbladet vill veta mer och be Volvo kommentera fallet ? Stå på dig ! 50.000 är mycket pengar.
Det är lite klurigt. Har haft min V60 sen ny och felet uppstod först vid ca 18k mil och 5 år gammal. Har gått knappt 20k och 6 år gammal nu.
Således inga garantier eller försäkringar som gäller i mitt fall.
Och kan vara ganska tufft läge för TS också. Man får vara beredd att driva det ganska långt om man ska få hjälp via dolda fel eller försöka få Volvo att ta på sig något. Även om folk/företag har juridiskt fel så kommer de kämpa med näbbar o klor för att slippa putta in 50-60 papp för att få bilen lagad.

Mitt dilemma är främst att hur vet jag att en utbytesmotor inte får samma fel?

Ska få ihop frugans bil denna veckan och kommer antagligen gå på direkt och öppna V60:n så får vi se vilken misär som väntar mig. Rädd för att det är blocket i mitt fall också. Prepare for the worst.
av SambaAnkan
#1339319
Cotag: För en utbytesmaskin, som är ren från all elektronik, så behöver verkstaden mer tid för att sätta i hop den. Då hamnar jag på runt 90k och för de 50k som jag kommer få betala så ingår kamremsbyte och vattenpump. De har också fått de nya direktiven och de sade att det gör dom utan kostnad för mig. Fick faktiskt ett fint brev från Volvo Car Sverige igår om att det är nya direktiv angående kamremsbytet....Vad tror ni jag gjorde med det brevet? Slängde det i toan o pissade på det...Spolade!! Vet att man inte skall spola ner sådana saker men där fick jag spel...

S80beat: Ja då sitter vi i samma båt...Du har helt rätt och jag känner samma sak. Om man nu går med på att betala hutlösa priser för att byta motorn, alltså byta MOTORN!! som är en ganska vital del på en bil, efter så kort tid, är fanimej inte klokt. Hoppas det går bra för dig och att du får ett bra pris!

SambaAnkan
Användarvisningsbild
av Cotag
#1339340
Hur långt har motorn rullat som man nu vill stoppa i din bil för 50k?
Tittar man just nu på bildelsbasen så ligger det 2 motorer med 30 000 mil som kostar 15-20k.
av SlickNik
#1339488
Kolla laga, finns massiv med d4or med runt 15k mil för ca 20k. Finns några riktigt billiga, typ ner mot 12500 men av anledningar så dom ska man nog undvika.
Jobbet kostar så mycket pengar och/eller tid att det är värt några tusen extra för ”rätt” motor.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1339498
Det går väl att utvidga sökandet också, om inte det är gjort till V70, XC70, S60, S60CC, XC60, V60CC...
av UnleashFusion
#1339506
SlickNik skrev: lör 28 sep 2019, 20:15 Återigen, hur kan man vara säker på att utbytesmotorn kommer hålla sig problemfri??
Detta vill man INTE göra två gånger...
Man kan aldrig säga att utbytesmotorn eller även en ny motor inte skulle kunna ge samma problem i framtiden.. finns inget 100% garanti på detta.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1339554
SlickNik skrev: lör 28 sep 2019, 20:15 Återigen, hur kan man vara säker på att utbytesmotorn kommer hålla sig problemfri??
Detta vill man INTE göra två gånger...
Några av motorrenoverarna lämnar 2 år på sina genomgångna utbytesmotorer. På skroten har du väl någon månad.
Garantier utöver detta har man väl krasst inte.
av SambaAnkan
#1341233
Cotag: Härligt att du fortfarande är med i den här tråden! Som svar på ditt sista inlägg så har motorn 1-års garanti men i den garantin ingår inte i och urmontering. Fast där går verkstadens garanti in som ger, även den, 1-års garanti eftersom det är en auktoriserad Volvoverkstad (så kallad servicegaranti i det här fallet, även om det är mer än en service) som utför jobbet.

Motorn är begagnad och har gått 15 000 mil och är från Jönköpings Bildemontering. I priset ingår ny kamrem o pump, EGR-kyl som de bytte innan allt gick åt helvete, plus diverse vätskor, delar m.m. Det blir en kostnad runt 40-45k beroende på hur mycket som "kommer med" den begagnade motorn.

Bilen har körförbud just nu eftersom den skulle varit inne för besiktning innan augustimånads utgång och då tänker man också hur bromsskivorna mår...de måste vara rostiga o danna så det kanske kommer som en go utgift för att den ska bli körbar...Huuu....

Nåväl...Jag är bitter på Volvo...Det är hutlöst att man skall behöva betala dessa summor för en bil som är knappt 5 år gammal..Även om den gått 19 000 mil...Håller bilarna inte längre än så här?? Nä tydligen inte...Vid nästa bilbyte så kommer man ta sig en extra funderare på vilket märke man skall välja...

SambaAnkan
Användarvisningsbild
av Cotag
#1341244
Var hos en lokal "allbilsverkstad" i byn som jag nyttjat tjänster av tidigare för att fråga om pris på kamremsbyte. Frågade ägaren vad han hade för erfarenhet av dessa bilar och han hade hunnit med några motorbyten redan.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]