NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Redreamer
#1338852
Min turbo har rasat och jag tänkte köpa hem en som verkstaden får pilla dit. Brukar ganska ofta beställa mindre saker från nätet men har bränt mig ett par gånger på att det varit fel variant trots att man matat in reg nr. Hur ser man till att verkligen få rätt? I mitt fall rör det sig om en 1,6 Drive -2010.
av kvillebäck
#1338902
Skall du ha exakt original så kan du handla här. Observera att din gamla skall tillbaka. Har för mig att de har med en förbetald adresslapp.

https://www.gikturbo.se/shop/bytesturbo/

Är du säker på att turbon är frasig?

Ryker den som Lytzendimman vid fullgas?

Annars skulle jag prova magnetventilen först, eller kollat vakumtanken.
av Redreamer
#1338939
Nej, ingen rök. Jag har fktiskt kört bilen ett år utan att orka ta tag i felet. Verkstaden har nu dock konstaterat turbon. Sitter magnetventilen samt vakumtanken i turbon? Tråkigt att åka på fler saker att byta när turbon ändå inte var det primära felet.
av kvillebäck
#1339057
Jag TROR inte på rasad turbo utan rök vid fullgas. Ren teoretiskt skulle axeln ha fastnat men är tveksam till att den inte skulle ryka då med.
Magnetventilen sitter på baksidan av motorn och vakumtanken sitter bredvid. Om man tar bort plastskyddet under motorn så ser man en röd magnetventil "bakom" höger drivaxel, Tanken sitter till vänster om den.

Denna är till din bil. troligtvis är din röd original. Jag skulle GISSA på att det är hör du har felet, eller att någon av slangar till denna är trasig.
https://www.bildelaronline24.se/volvo/v ... omvandlare
av Redreamer
#1339154
Ok. Jag ska krypa under å kika i helgen om jag kan se några fysiska skador. Problemet uppstod en tid efter att egr var bytt, den sitter ju bakom motorn. Nu vet jag inte hur nära detta är magnetventilen men man skulle ju kunna ha råkat skada den när man rivit med egr. Jag ska kika. Tack för tipsen. :-)
av kvillebäck
#1339234
Ta ner magnetventilen den sitter med två skruvar. den på ovansidan som du inte ser lossar du bara några varv. Medan den på undersidan får du skruva ur.
Se till att "sliden" invändigt går lätt när du suger /blåser i hålen. Magneten kan också vara skadad men vanligast är nog att den fastnar. Lyssna efter ett "vakumsug" när du lossar slangarna. håll reda på vilken som går vart.

Lycka till:
av Redreamer
#1344800
Har haft noll ork att göra detta själv så verkstaden har fått kolla på det. De ville byta turbo (bilen har gått 33000 mil) Det blev i gen skillnad, mekanikern påstod dock att den gått vesäntligt bättre efteråt även om det kanske inte varit fullt drag. Så jag ringde upp idag och sa att jag iaf inte känt någon skillnad. Så nästa måndag ska de kika på vakuumdelen. Lite förundrad över att de inte gjort detta först. Kanske pga bilen mil?
av JallooZ
#1344811
Verkstäder byter först och felsöker sen. Därför jag aldrig lämnar in om jag inte vet exakt vad som är fel
av kvillebäck
#1344850
Hade den gått så långt så var det ändå långt för den turbomodellen.

Angående magnetventilen så har jag senaste tiden haft ett problem som kommer och går. Det visade sig att kablarna gått av inuti höljet vilket gjorde att den fungerade lite då och då.
Samma problem på mittersta kabeln till MAP-sensorn.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]