Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av c7098
#1338659
Har ett besynnerligt problem med slangklämman på nedre intercooler slangen, den skruvas upp och blir lös nog att sippra in/ut luft, vilket resulterar i kod P0422.

Hur kan man säkra slangklämman så den håller tätt? Har provat flera olika typer av klämmor och även kört med skruvlåsning/lim, men inget hjälper.
av Erik Å
#1338676
Tror du inte det har varit en sån engångsklämma man drar ihop med en tång från första början..
Annars får du väl prova med trådlåsning som man gör i flyget :-) Borra ett litet hål tvärs genom skruvskallen och dra igenom en låstråd
Bilagor
trådlåsning.JPG
trådlåsning.JPG (59.02 KiB) Visad 1404 gånger
av c7098
#1338749
Det är ju en möjlighet, får försöka hitta en modern slangklämma med konstant spänning, vad dom heter, annars blir det att borra mikrohål :-D
Användarvisningsbild
av Svanis
#1338832
Biltema har en variant de kallar perma-quick, ser ut som de I original på Volvo
av volvo94
#1338848
I detta land är nästan allt möjligt, men att en ny slangklämma så som dom är konstruerade skulle kunna gänga upp sig själv måste väl vara omöjligt, men har den återanvänds många ggr. så blir ju spåren slita.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1338890
Vanliga slangklämmor har en benägenhet att expandera med tiden också, vilket är mer troligt än att dom skulle skruva upp sig.
Sen är väl själva IC anslutningen inte den bästa heller, det finns inte mycket till "ram" runt anslutningen, så det är väldigt lätt för slangen att glida av även om den är åtdragen ordentligt. Det brukar dock i regel bara vara ett problem med högre laddtryck än orginal.
av c7098
#1338921
Har inte sett perma-quick eller fjäderklämma i den storlek som krävs, IC röret är 50mm och slangen till så blir det 53-55mm på ett ungefär. Jag har kört med 3 olika nya rostfria klämmor, skruvat åt så mycket jag vågar, tills den sitter helt fast som den ska, sen går det en vecka eller par innan koden kommer, och mycket riktigt så kan jag sen skruva åt några varv på klämman...

Allt är original på bilen, och det är bara den nedre slangen in i intercoolern som inte vill hållas fast, den övre och alla andra sitter fint.
av c7098
#1338961
Inte sprucken, men ska det sitta en metallring inne i inloppet? Måste kolla, men jag tror inte det sitter nån på mina, jag har två IC hemma.
av SubMarine
#1339023
Köper du slangklämmor av bra kvalité? Bara för att de är rostfria innebär inte att de är bra. ABA är bra t.ex.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]