NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Grey
tja som rubriken säger så undrar jag om ni fått i mer än 4,3L olja utan att det syns på oljestickan.
jag bytte olja på min v50 1,8F 2010 årsmodell för ett tag sen och när jag fyllde på olja så fick jag i 5L utan att de va olja på stickan, jag såg heller inget läckage på motorn samt ingen blårök från avgasröret varken när jag startar den eller när jag kör.
jag har haft en kille felsöka med datorn och han såg inget felkoder.

uppskattar om nån har nån ide till hur det kan gå i 5L utan att synas på stickan.
av frippe64
Låter konstigt, jag har fått till max med ca 4,6L.
Du vet att du måste ta stickan upp och ner igen för att få olja på den?
Användarvisningsbild
av Grey
ja detta kan jag och har även skruvat på bilar sedan tidigare samt servat mina tidigare bilar, detta är första gången jag råkat ut för detta fenomenet.
jag har inte haft nån Volvo innan denna bilen och därför jag nu undrar om detta är vanligt för volvo.
av JallooZ
Har då aldrig fått i 5 liter i min. Däremot har jag märkt på vissa sidor när jag söker olja till min bil att det varierar mellan 4.3l och 5Liter i angiven åtgång beroende på sida. Kan olika årsmodeller ha olika oljetråg eller liknande?
Användarvisningsbild
av Grey
JallooZ skrev: tor 19 sep 2019, 20:24 Har då aldrig fått i 5 liter i min. Däremot har jag märkt på vissa sidor när jag söker olja till min bil att det varierar mellan 4.3l och 5Liter i angiven åtgång beroende på sida. Kan olika årsmodeller ha olika oljetråg eller liknande?
Mycket möjligt har heller aldrig fått i mer än va de brukar stå så på andra bilar, men de kan va nått i det du säger att de kan variera,
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png

Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så […]

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]