Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harabad
#1338735
Erfarenheter av bromsskivor från skruvat.se och Biltema önskas. Är ju 1/3 av priset mot Volvo.
Är dom så mkt sämre?
Även klossarna är ju helt andra priser.
Nån som jämfört och har lite snålinfo??
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1338744
Skivor är sällan ett problem men vi är många som beställt från autodoc/bildelar24 istället och köpt fått ATE istället för ett "ickenamn" hos skruvat. Volvo ÅF är för dyra på detta helt enkelt och kan man avvara lite tid kan man tjäna in bra med pengar på enbart bromsarna. Tjänade själv in ca 6000kr i våras på bromsbyta runt om om man jämför med ÅF, då köpte jag även en ny verktygssats med :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1338753
Hade problem med att mina orignalskivor slog sig, Köpte biltema och de har rullat 7000 mil nu utan att slå sig.
av UnleashFusion
#1338755
Denna vecka har mister-auto 25% - bromsar(fram&bak) + belägg(keramiska fram&bak) från ATE med rabattkoden EXKLU25 gav mig ~3500kr inkl fri frakt & sparade in cirka 1200-1350kr. Om du skulle välja den hederliga, vanliga bromsbelägg från ATE skulle jag gissa på runda svängar mellan 2600-3000kr för bromsar och belägg denna vecka. (du kan självklart välja andra märken som TRW/Brembo som är några hundralappar billigare också för att få ner priset men fortfarande kvalité-delar.
av harabad
#1338766
Är dåligt insatt i märken ang detta. Men skruvat säljer Brembo för 679kr. Är det ett bra köp?
Sen har dom även märkeslösa för 389kr. Känns väl lite fel?
Belägg bör man väl inte gå på dom billigaste heller , eller vilka märken är bra?
Det vibrerar en del vid bromsning så misstänker att skivorna är skeva. Servade för nån vecka sen och han sa att insidan V skiva var sliten.
Ska bes om nån vecka. Tänkte se vad bronssvärdena visar innan jag skruvar med nåt.
Är skivorna svåra att byta?
Är hyfsat kunnig på att skruva men har inga specialverktyg, induktionsvärmare (vem fan har det hemma?) eller nåt sånt.
av UnleashFusion
#1338793
harabad skrev: tis 24 sep 2019, 13:24 Är dåligt insatt i märken ang detta. Men skruvat säljer Brembo för 679kr. Är det ett bra köp?
Både ja och nej men du kan defintivt få det billigare om du väljer t.ex. mister-auto/bildelaronline/autodoc(som skickas från tyskland), du sparar några hundralappar jämfört med vad skruvat tar tex.
harabad skrev: tis 24 sep 2019, 13:24 Sen har dom även märkeslösa för 389kr. Känns väl lite fel?
Jag säger köp aldrig märkeslösa, inte värt mödan när det kommer till kritan. då kommer du även få byta igen inom snar framtid.
harabad skrev: tis 24 sep 2019, 13:24 Belägg bör man väl inte gå på dom billigaste heller , eller vilka märken är bra?
Det vibrerar en del vid bromsning så misstänker att skivorna är skeva. Servade för nån vecka sen och han sa att insidan V skiva var sliten.
Belägg är också en viktig faktor och jag skulle inte heller snåla på just dessa. Märkes-belägg kan vara brembo/ATE/TRW/zimmermann och några till - beror helt på hur mycket du vill spendera/lägga och vilka behov som du tänkt använda bilen till. Vill man slippa massor av bromsdamm kan t.ex. keramiska belägg(ATE har dessa) - några hundralappar dyrare än vanliga belägg men bromsdammet är helt borta.
harabad skrev: tis 24 sep 2019, 13:24 Är skivorna svåra att byta?
Är hyfsat kunnig på att skruva men har inga specialverktyg, induktionsvärmare (vem fan har det hemma?) eller nåt sånt.
länkar en som nyligen bytte och som finns på denna forum, där han förklarar utförligt
Användarvisningsbild
av ER
#1338807
Även 679kr/st för Brembos 300mm skiva är dyrt för dessa små skivor, Mister auto ligger på 557kr/st, autodoc nöjer sig med 454kr/st för belagda 300mm skivor och upp till 865kr för Xtra line varianten. Gav 2500kr för xtra line fram 316mm inkl belägg så premiumpris på detta. För 6 år sedan gav jag 3200kr för fram+bak inkl belägg. Volvo låg då runt 7000kr för bara material.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1338820
Jag köpte Zimmermanns skivor och klossar till min gamla V70 2.5FT från getech.se.

Helt okej priser.
Och Zimmermann fungerade mycket bra.
Dom skivorna var behandlade, så det blev ingen rost på nav eller kanten på skivan.

Om jag har förstått det rätt så är Zimmermann leverantör till bla BMW.
Så det kan ju inte vara dom sämsta skivorna/klossarna på marknaden iaf.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]