NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1338073
Har en S40N T5 -04. Det började med att jag skulle byta vindrutetorkarmotorn då den lagt av. Spolade bort all skit och jord som fanns i rännan under plastkåpan där torkarmotorn sitter. Startade bilen och lät den gå varm, inga problem ännu. Tog bort torkarmotorn och där låg mer skit, så spolade även där, men glömde såklart att både isolera kontakstycket till torkarmotorn och även att koppla bort batteriet :-(

När jag nästan hade spolat färdigt så tändes parkeringsljuset av sig självt. Shit tänkte jag, nu har det kommit in vatten och blivit kortslutning någonstans. Skulle kunna tänka mig att det blev det i detta kontaktstycket men är inte säker. Lät bilen stå med batteriet bortkopplat 1 timme och så att bilen hann torka till en del. Anslöt batteriet och startade och allt verkade frid o fröjd, lät den gå på tomgång en stund och gick ifrån. Efter 10 min börjar den att småtuta av sig självt. Jag rusar dit och stänger av den, den fortsätter småtuta och varningsblinkersen blinkar. Drar ur nyckeln och låser bilen, men den fortsätter. Jag är tvungen att koppla från batteriet. Låter den stå frånkopplad under natten. Dagen därpå läser jag ut felkoder med Vida, de vanliga för torkarmotorn är kvar, dock har det tillkommit en ny nu efter gårdagens incident som har med värmeregleringen av klimatanläggningenatt göra. Startar bilen och strax därpå börjar den småtuta och varningsblinkers sätts igång samt så börjar det xenonkonverterade hellyset att blinka (konverterade hellyset har fungerat under många år klanderfritt). När bilen är avstängd så går plötsligt parkeringsljuset igång och om jag då vrider på ljusströmställaren till läge 0 så startar fläkten och börjar varva upp, vrider tillbaka till autoläget för ljuset så stängs fläkten av.

Så min undran är om det kan ha blivit kortslutning i CEM så den skickar lite signaler hur som helst via LIN-busnätet och får då elutrustning att starta och bete sig konstigt? Eller om det kan vara modulen för ECC som blivit kortis i och den skriker ut massa störningar på LIN-bus?

Vet inte hur jag ska gå vidare då Vida inte visar något mer specifikt att undersöka.

All hjälp tas emot tacksamt.
#1338080
UPPDATERING: Felet troligen hittat nu... Tog bort CEM och hittade några vattendroppar på plasthöljet. Tog ur kretskortet ur höljet och mycket riktigt, på kretskortet fanns också lite vatten droppar. Hur det nu har lyckats ta sig in i kupén från motorrummet... kanske har följt något kablage eller kabelgenomföring in. Så nu är kretskortet på tork och ska sedan rengöras med isopropanol för att få bort eventuell oxid. Får se om det går att rädda kortet eller om det blivit kortis någonstans.
#1338241
Torka läääänge, eller baka i ugnen på 50c ett tag så du är helt safe efter isopropanolbehandlingen ;)
Kan sätta sig droppar under komponenter som kan va jäkliga att få väck och som man inte ser.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]