Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1338434
Korrekt bussningsskruvarna var det som jag avsåg.

Smart idé med gammal skiva.

Grannen tyckte vi gör ett försök nästa helg, med mina biltema-ramper, men det blir ändå bara kryputrymme.

Tar det nog med verkstaden ist.
#1338448
Med fullt styrutslag åt vänster eller höger så kommer man faktiskt åt skruvarna lite bättre när man har bilen stående på hjulen.
Var försiktig med BT-ramperna, de är rätt vingliga och kan halka undan när man ska köra upp på dem. Skänkte bort mina och staplar betongplattor som underlägg under hjulen i stället. Lägger dem lite omlott så jag får ett "trappsteg" i kanten och där lägger jag en rejäl planka som ramp när jag kör upp. Sen tar jag bort plankan när hjulen väl är uppe på plattorna. Superstabilt! Det är enda gången jag känner mig trygg med att krypa under bilen :-D
#1338450
Har såna stenplattor, har även en gång i tiden orkat släpa fram tillräckligt antal, för att köra upp på.
Har för avsikt bygga egna ramper med 45x220mm virke.
#1338467
Förvisso bra med träning om plattorna är nära till hands, men risken med plattorna är att man kör för långt om man inte staplar en stopp-stapel också, eller att högsta punkten alltid är 2 plattor lång, så man hinner reagera.
Funkar iofs med att slira koppling, men om man har automat så är det svårt att finlira tyvärr.

Brukar lägga plattor före biltema-ramperna, så att den kommer upp 5cm samt en platta lutande mot rampen, eftersom de ramperna är för tvära förutom smala, så tydligen är en S70/v70 "för låg", de har skadat frontspoilern på bägge mina S70 innan jag kom på kombinationen med plattorna.

Skedde iofs en incident med automaten förra helgen med ramperna + plattor.
Med automatlåda i läge D, slet den loss de plattorna som jag lutade mot ramperna och ramperna åkte framåt på mitt makadam-gruset.
Skulle enbart under och torka olja inför besiktningen, så jag staplade 2lager plattor enbart istället. Jag kommer förhoppningsvis aldrig mer att använda biltema-ramperna.
Jag vet var de ramperna hör hemma och det är inte hemma ;-)
#1338469
Svanis skrev: sön 22 sep 2019, 19:01 ... slet den loss de plattorna som jag lutade mot ramperna och ramperna åkte framåt på mitt makadam-gruset.
Precis! Jag råkade ut för någon snarlik incident, bilen stod kvar med det gjorde inte ramperna :-D Kör man för långt fram på ramperna (mot stoppet alltså) så kan de vippa framåt, inte bra för plastdekorationerna runt hjulhusen. Samma sak kan hända om rampen dras bakåt av framhjulet och glider på gruset :-D Vinkeljärnen kan nog vara ganska elaka mot däcken också

Man skulle ju faktiskt kunna limma en stoppkloss på betongplattan man lägger överst. En trädgårdsplatta brukar inte kosta mer än ett par tior. Ramp-plankorna får gärna vara 1.5 - 2m långa så blir det snällare för kopplingen att köra upp, speciellt om man ska ha upp alla fyra hjulen på klossar samtidigt
#1338501
Erik Å skrev:Jag har hittat en lösning; jag monterar en gammal bromsskiva bakochfram i stället för hjulet och drar fast med hjulbultarna. Har borrat upp ett av styrhålen i den gamla skivan så det sväljer styrpinnen med mutter. Sen lägger jag några rejäla stenplattor på marken och sänker ner bilen så att den står på ytterskivan
Här har du en bättre lösning: ställ en pallbock under länkarmen, hissa ner bilen, dra åt skruvarva på länkarmen, hissa upp bilen, bort med pallbocken, på med hjulet, hissa ner, call it a day.
#1338689
Testade ikväll klassiska “kolla knutarna tricket”, bilen gjorde snäva svängar åt bägge håll med fulla rattutslag, inga missljud alls faktiskt.
Märkligt det där, med de missljuden som jag beskrivit I denna tråd hade jag varit “glad” om jag funnit orsaken.

En sak till, provade 205/45-17 igen enbart på framaxeln, det var så illa att jag startade en ny tråd för en korrekt rubriksättning till mitt nu trängda läge, eftersom det nu I första hand handlar om trafiksäkerhet, inte missljud, även om de möjligen kan höra ihop.
#1339198
Ramp modell stabil.. Den glider inte iväg i alla fall, lite tunghanterlig kanske :-D
Kloss bakom bakhjulen innan man tar bort plankorna
Bilagor
IMG_20190925_094054_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20190925_094054_DxO_PL_1920.jpg (407.52 KiB) Visad 413 gånger
IMG_20190925_094705.jpg
IMG_20190925_094705.jpg (1.04 MiB) Visad 413 gånger

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]