Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
#1338609
jaronsso skrev:
stevvee skrev: mån 23 sep 2019, 11:00
jaronsso skrev:Min beter sig likadant, men uppfattar det inte som något problem. Jag har kört ca 200 mil med min nu och den har varit så från dag 1.
I manualen står det att färddatorn uppdateras "hela tiden varje sekund", och då påverkar ju allt som händer och sker precis för stunden.
Jag har ett exempel från igår då jag körde hem från sommarstugan i lugnt takt. När jag var hemma stod det 110 mil kvar.
På morgonen nu efter lämning på skolan nu och till jobb, (ett par mils körning), står det 85 mil på datorn.

I min förra Passat var det inte alls så heller, men uppenbart läser Volvos dator av olika. Sannolikt är Volvons som det står i manualen mer exakt i precis varje sekund. Kan tyckas märkligt, och är nog en vanesak. Men något problem eller fel är det inte. Inte att döma av manualen.
Nollas din kördata efter varje körning ? (Kolla om det är ibockat i appen till höger som heter något liknande ”körprofil”
Är inte med på vad du menar?
Nollas?
När jag sätter mig i bilen efter jobbet idag bör den stå på 85mil precis som den gjorde när jag stängde av den i morse.
Men den reagerar ju snabbt (som vanligt) på hur jag kör. Som sagt, i manualen står det att den känner av "varje sekund". Så när jag har kört X minuter kanske den står på 90 mil om jag kört lugnt, eller 50 mil, om jag kör som en idiot.

Vart i appen menar du? Kan inte hitta något sådant.

Se bifogade bilder
Adjustments.JPG
Adjustments.JPG (295.85 KiB) Visad 456 gånger
Adjustments.JPG
Adjustments.JPG (261.12 KiB) Visad 456 gånger
Adjustments.JPG
Adjustments.JPG (186.16 KiB) Visad 456 gånger
av jaronsso
#1338663
stevvee skrev: mån 23 sep 2019, 15:57
jaronsso skrev:
stevvee skrev: mån 23 sep 2019, 11:00

Nollas din kördata efter varje körning ? (Kolla om det är ibockat i appen till höger som heter något liknande ”körprofil”
Är inte med på vad du menar?
Nollas?
När jag sätter mig i bilen efter jobbet idag bör den stå på 85mil precis som den gjorde när jag stängde av den i morse.
Men den reagerar ju snabbt (som vanligt) på hur jag kör. Som sagt, i manualen står det att den känner av "varje sekund". Så när jag har kört X minuter kanske den står på 90 mil om jag kört lugnt, eller 50 mil, om jag kör som en idiot.

Vart i appen menar du? Kan inte hitta något sådant.

Se bifogade bilder
Adjustments.JPGAdjustments.JPGAdjustments.JPG
Nej min sån är inte ibockad.
Men jag det som sagt inte som ett problem heller. Tolkar att min agerar exakt enligt vad manualen beskriver.
TS verkar ju dock tycka det är fel, men jag tror inte det är något fel helt enkelt.
Användarvisningsbild
av mikeman
#1338767
Detta på bilderna är något helt annat är vad TS skriver om. Detta är appen som mäter förbrukning, ts skriver om mätningen av återstående mil kvar som finns i instrumentklustret.
av Robbo
#1339405
Inget konstigt. Den eftersträvar att visa hur långt du kommer med nuvarande körförhållanden. Och det är väl det man vill att den ska visa, inte nån annan siffra som baseras på genomsnittsförbrukning. Dock kan det vara att den uppdaterar oftare än nån annan bil man är van vid, det kan ju gå ner rejält bara av att man efter en lång tids körning i jämn fart kommer till en lång uppförsbacke på motorvägen. Och samma sak om man tex motorbromsar ner för serpentinvägarna i Norge och får 2000+ km till tom tank.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...