Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aeer
#1338463
Drar xc70 mer ström när den är olåst
I vintras stod den en vecka på Arlanda utan problem nu när den stod vid stugan varnade den för låg batterispänning

Berodde det på att den var olåst eller är det batteriet som börjar bli dåligt. Kunde ju ha låst den men bilen fungerar ju lite som förråd ute vid stugan (musfritt) och därför lämnar jag den oftast olåst


Skickat från min iPad med Tapatalk
av Erik Å
#1338466
Beror nog på att elektroniken gradvis går ner i allt djupare "sovläge" när bilen har stått övergiven några dagar.
Om du stör den genom att öppna dörrar så vaknar den igen :-)
av Desmodue
#1338565
Vi var i USA tre veckor i somras och efter en vecka typ, så provade jag att gå in VOC men då hade den somnat och det var väldigt lite man fick fram.
Sedan var allt som vanligt när jag låste upp den hemma med nyckeln.
av ChristerN
#1338568
Erik Å skrev: sön 22 sep 2019, 18:57 Beror nog på att elektroniken gradvis går ner i allt djupare "sovläge" när bilen har stått övergiven några dagar.
Om du stör den genom att öppna dörrar så vaknar den igen :-)
Enligt min manual (-12) så måste man starta bilen för att den ska gå ur viloläget.
av aeer
#1338587
Går ”insomningsprocessen” att styra eller är det enbart låsning som snabb-söver bilen?


Skickat från min iPad med Tapatalk
av Erik Å
#1338592
Så fort man tar i ett dörrhandtag så börjar det rassla meddelanden på CAN-bussarna, det har jag sett med egna ögon. Då måste alla ECU:er som lyssnar på de bussarna vakna för att kolla om meddelandet var till dem.. Sen tar det väl en stund innan de går ner i sleep igen, det har jag inte koll på. Vet inte om låsning påverkar. Telefonmodemet i telematik-ECU:n lyssnar på inkommande samtal och datatrafik med allt glesare intervall när det har gått några dygn för att pressa ner strömförbrukningen. Finns nog fler system som gör ungefär så. Har för mig att någon Volvo-utvecklare nämnde precis fallet med att en bil som stått parkerad på Arlanda i två veckor ska gå att starta även i -20.. Det finns tyska prestigemärken som har problem med just det fallet :-D
Volvo hade återkommande problem för något år sedan med bilar som tömde batteriet över natten eller under helgstopp på monteringslinan! Tydligen var det någon ECU som inte gick ner i sovläge som det var tänkt , vet inte vilken. Det var i alla fall inte den som företaget jag jobbade åt tillverkade. Men vi blev misstänkta :-D Lite skrämmande när bilarna börjar bli så komplexa att inte ens de som konstruerat den förstår riktigt vad som händer

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]