Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av aikputte
#1338302
Jag är inte överens med min nya V60 D4:s färddator och undrar om andra har samma "problem"? :-)

Varje gång jag kör någon km så sjunker "km till tom tank" med ca 30km, sen sjunker den typ 20km för var 10km jag kör.
Ibland sjunker den 30-40km för att sen åka uppåt allt mellan 50-100km, därefter börjar den sjunka 20km igen.

Stänger jag av och startar igen och kör någon km igen så sjunker den 30km igen för att sen öka eller stanna tills den är i fas.

Medelförbrukningen är 0,62l/mil enligt VOC.

Det som irriterar mig mest är att jag tankade fullt och den visade 1040km, när jag kört 20km så stod det 860km, sen stängde jag av och startade igen och körde så 2 gånger och nu är den nere på 760km och jag har kört ca 25km sen tankning.

VOC visar dock att jag har 57 liter i tanken.
av Freddy100
#1338318
Du verkar inte förstå hur bilen ''tänker''. Datorn räknar ju det beroende på aktuell förbrukning. Om du kör på landsväg ca 90-110 km/h så tar det lite bränsle från tanken som skulle räcka ca 1000 km. Och den visar alltså 1000 km. Men det räcker att stå i bilkö eller villa en timme och starta kall motor då drar den 15 l/timme och dator ändrar km till tom tank'' till 500 km som ändrar sig efter en stund till högre antal km beroende på din förbrukning. Det är ju flera faktorer som spelar roll... hastighet, din fot...accelerationer, temperatur, vikt., väder....osv.
Exempel...du kan köra ekonomiskt hem från Uppsala till Gävle och tanka i Gävle, där din bil ''minns'' att den dragit ca 5l/100km och visa 1200 km när du parkerar hem i garaget. Nästa morgon startar du kall motor på väg till jobbet men nu drar motorn 15 l/100km och datorn visar 400 km till tom tank....
Användarvisningsbild
av aikputte
#1338323
Fast nu har jag i princip bara kört landsväg, färddatorn sjunker som sagt 20 km på 10 km när jag håller 100km/h utan stopp och förbrukningen är 0,63.
Och att den ska sjunka 180km på 25 km när jag bara stannat och tankat och sen kört ut på landsväg direkt när motorn fortfarande är varm känns fel.

Min förra bil, VW Passat gjorde aldrig så. Den ställde sig på ca 1000km och sen sjönk den ca 10km för varje 10km som jag körde, den gick inte ner massor först för att sen åka upp.
av kmi
#1338334
I har begge ret.
Oplever ofte at km antalet bliver justeret efter om man en tid har kørt på motorväg, landsväg eller stadskörning.

Dog har jeg faktisk også prøvet at køre reserv ned til 40 km på motorvägen til Malmö og uden att der var ändringer i hur jag körte eller trafikken var der pludselig 100 km kvar.

Normalt tanker jeg bilen i god tid, så for mig är det icke et problem. Men lidt lurigt specielt om man bor oppe norr.
Användarvisningsbild
av mikeman
#1338527
Håller med delvis med TS, den tar i lite mycket i ändringar ibland. Den kanske använder färre senaste x km för att beräkna jämfört med andra bilar, och därav kan ändra från över 1000 km ner till 8-900 tex. Tycker detta är viktigast när tanken börjar bli tom och då är den konservativ tycker jag, kör man ner till noll (dit den hoppat ofta från 30 km kvar) så är det ett antal liter kvar som buffert. Bra eller dåligt är kanske olika för olika förare.
av jaronsso
#1338539
Min beter sig likadant, men uppfattar det inte som något problem. Jag har kört ca 200 mil med min nu och den har varit så från dag 1.
I manualen står det att färddatorn uppdateras "hela tiden varje sekund", och då påverkar ju allt som händer och sker precis för stunden.
Jag har ett exempel från igår då jag körde hem från sommarstugan i lugnt takt. När jag var hemma stod det 110 mil kvar.
På morgonen nu efter lämning på skolan nu och till jobb, (ett par mils körning), står det 85 mil på datorn.

I min förra Passat var det inte alls så heller, men uppenbart läser Volvos dator av olika. Sannolikt är Volvons som det står i manualen mer exakt i precis varje sekund. Kan tyckas märkligt, och är nog en vanesak. Men något problem eller fel är det inte. Inte att döma av manualen.
av stevvee
#1338558
jaronsso skrev:Min beter sig likadant, men uppfattar det inte som något problem. Jag har kört ca 200 mil med min nu och den har varit så från dag 1.
I manualen står det att färddatorn uppdateras "hela tiden varje sekund", och då påverkar ju allt som händer och sker precis för stunden.
Jag har ett exempel från igår då jag körde hem från sommarstugan i lugnt takt. När jag var hemma stod det 110 mil kvar.
På morgonen nu efter lämning på skolan nu och till jobb, (ett par mils körning), står det 85 mil på datorn.

I min förra Passat var det inte alls så heller, men uppenbart läser Volvos dator av olika. Sannolikt är Volvons som det står i manualen mer exakt i precis varje sekund. Kan tyckas märkligt, och är nog en vanesak. Men något problem eller fel är det inte. Inte att döma av manualen.
Nollas din kördata efter varje körning ? (Kolla om det är ibockat i appen till höger som heter något liknande ”körprofil”
av least
#1338575
Om Volvo läser av varje sekund så är det bra för att få en exakt sträcka-kvar-till-tom, men enligt TS verkar det vara färddatorns hysteres som är lite väl hetsig.
Ägaren vill nog inte att varje justering av gaspedalen visas... det ska finnas en viss eftersläpning/utjämning.
av jaronsso
#1338594
stevvee skrev: mån 23 sep 2019, 11:00
jaronsso skrev:Min beter sig likadant, men uppfattar det inte som något problem. Jag har kört ca 200 mil med min nu och den har varit så från dag 1.
I manualen står det att färddatorn uppdateras "hela tiden varje sekund", och då påverkar ju allt som händer och sker precis för stunden.
Jag har ett exempel från igår då jag körde hem från sommarstugan i lugnt takt. När jag var hemma stod det 110 mil kvar.
På morgonen nu efter lämning på skolan nu och till jobb, (ett par mils körning), står det 85 mil på datorn.

I min förra Passat var det inte alls så heller, men uppenbart läser Volvos dator av olika. Sannolikt är Volvons som det står i manualen mer exakt i precis varje sekund. Kan tyckas märkligt, och är nog en vanesak. Men något problem eller fel är det inte. Inte att döma av manualen.
Nollas din kördata efter varje körning ? (Kolla om det är ibockat i appen till höger som heter något liknande ”körprofil”
Är inte med på vad du menar?
Nollas?
När jag sätter mig i bilen efter jobbet idag bör den stå på 85mil precis som den gjorde när jag stängde av den i morse.
Men den reagerar ju snabbt (som vanligt) på hur jag kör. Som sagt, i manualen står det att den känner av "varje sekund". Så när jag har kört X minuter kanske den står på 90 mil om jag kört lugnt, eller 50 mil, om jag kör som en idiot.

Vart i appen menar du? Kan inte hitta något sådant.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]