Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turbodanne
#1338459
Hej!

Jag funderar på att beställa en V60 D3 AWD Momentum Advance , Teknikpaketet , Solfilm och 18" vilket jag fått in inom 7,5 basbelopp.

Har Volvo fått ordning på vibrationerna i SPA plattformen? Min tidigare V90 fick dom ta tillbaka.

Kommer jag ångra denna kombinationen ? Är D3an för slö? Det ska vara samma maskin som D4 om jag förstått rätt , finns det något trim till dessa?

Man är ju dessvärre rätt begränsad när man måste hålla sig till 7,5 basbelopp.
av Dubbelpippi
#1338523
Turbodanne skrev: sön 22 sep 2019, 18:15 Hej!

Jag funderar på att beställa en V60 D3 AWD Momentum Advance , Teknikpaketet , Solfilm och 18" vilket jag fått in inom 7,5 basbelopp.

Har Volvo fått ordning på vibrationerna i SPA plattformen? Min tidigare V90 fick dom ta tillbaka.

Kommer jag ångra denna kombinationen ? Är D3an för slö? Det ska vara samma maskin som D4 om jag förstått rätt , finns det något trim till dessa?

Man är ju dessvärre rätt begränsad när man måste hålla sig till 7,5 basbelopp.
Hej!

Ang vibrationer i SPA-plattformen så finns det många trådar om det här på forumet, sök runt lite och läs det senaste.

Om D3 är för slö vet jag inte, det beror på hur du definierar "för slö". Vad kör du idag och vad har du för preferenser?
Så vitt jag ser på motorspecen så är D3 och D4 samma fysiska motor, men de styrs olika.

D3 vs D4
Effekt: 150 hk/110 kW vs 190hk/140kW
Max vrid 350 Nm (vid 1500-2500 rpm) vs. 400 Nm (vid 1750-2500 rpm)
Acceleration 0-100: 9,6s vs 7.6s

Källa: https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... er/motorer

Du kan nog med andra ord "trimma" D3:an till en D4 utan större konstigheter. Men när du säger 7.5 PBB så misstänker jag leasing/tjänstebil/personalbil och då brukar inte "modifieringar" av motorn vara så populärt.

Med din prisspecifikation så låter det som att din rabatt ligger runt 12-13%. Men du behöver inte klämma in vinterhjul i kalkylen?

Jag har själv en V60 D4 Momentum Advanced på ingång men vi har 9 PBB att förhålla oss till, så det går att ta ut svängarna lite mer. Var inne på en V60 T6 Twin Engine först, och den absoluta basmodellen hade gått att få in - men leveranstiden var alldeles för lång med min framförhållning.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]