Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Solomon
#1338508
Bromsskivor godkänt på besiktning och på service klossarna är ganska nya de har gått 1000 mil . elmotorn var spruckit och prova med annan elmotor samma sak nu tänkte jag byta hela oken och när jag skruvar koven med t40 tills den stopp var det jätte tungt även när jag trycka in kolven var det mycket svårt fast hade jag rätt verktyg. oken var rostig och mycket skit. Nu ska jag köpa begagnad frågan är om man kan byta själv eller måste lämna till verkstaden
tack för hand
Senast redigerad av 1 Solomon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1338511
Det är inga problem att byta bromoken själv.
Backa motorn med 12V batteri och en simpel kabel till kontakterna på elmotorn. Pressa sedan tillbaka kolven.
Så gjorde jag själv med de gamla bromsoken och även på de nyare som jag bytte till på min V60 -16.
Bromsa ut kolvarna ordentligt innan du luftar. Jag hade lite problem innan det kom någon bromsvätska så ja bromsade ut kolvarna och sedan va de inga problem.
Däremot glömde jag att sätta ihop kontaktstycket till höger handbromsmotor och fick självklart felmeddelande i displayen. Handbromsen fungerade perfekt i alla fall. Morgonen därpå syntes inget felmeddelande.
av Solomon
#1338512
Okej jag ska skruva slangen för bromsvätska och tar bort elkontakten. du skriver att jag ska
"Backa motorn med 12V batteri och en simpel kabel till kontakterna på elmotorn. Pressa sedan tillbaka kolven"
Menade du till den nya oken?
av Solomon
#1338537
Nu köpte jag helt komplett bromsoket med elmotor. kolven är redan tryckt in innan jag köpte den och jag tror inte att det behöver koppla till 12 batteri och trycka in kolven igen eller måste jag göra det?
Bilagor
6D895C2C-019F-4D88-B6F5-5763AEAD7218.jpeg
6D895C2C-019F-4D88-B6F5-5763AEAD7218.jpeg (1.18 MiB) Visad 1402 gånger
22A57613-3FE0-47CB-9CAA-E503B644E36A.jpeg
22A57613-3FE0-47CB-9CAA-E503B644E36A.jpeg (614.65 KiB) Visad 1402 gånger
93A20E31-5B03-4BA9-9C6A-B063CFE52ACD.jpeg
93A20E31-5B03-4BA9-9C6A-B063CFE52ACD.jpeg (933.42 KiB) Visad 1402 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
#1338622
Ser nästan ut som att det går att pressa in kolven lite till. Jag hade för säkerhets skull backat motorn lite till med hjälp av 12V. Det går inte att göra fel, antingen går kolven utåt eller står stilla. Men det är bara att backa och sedan pressa in de sista millimetrarna. Då vet du att allt är som det ska.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1338666
Du måste lufta om du byter oket.



/M
av Solomon
#1338747
Nu funkar bilen som den ska allt fint tack allt eran hjälp. Lite orolig en mekaniker som hjälpa mig att när han koppla elmotorn till 12v ljudet var svag eftersom batteriet hade dålig ström sen trycka han kolven med handen lite grann annars bromsan funkar fin fin fin
Användarvisningsbild
av apersson850
#1529174
Hörde från lokala Volvoverkstaden att de som kommer nu med krånglande parkeringsbromsar byter de inte motorerna på längre. Det går inte att dela dem, om de inte gjort som jag och smort dem två gånger om året. De får byta ok och motor tillsammans istället.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1529181
@apersson850, Inte alls förvånad. Ser man på sid. 2 så är det mer än elmotorn som behövs bytas och nu vid dessa mil många uppnått så blir väl påföljderna större.

Kanske skulle se över mina med vid nästa byte, brukar bara se över de med pannlampan i högsta hugg. De har aldrig varit delade på men hellre det än någon som inte kan petat på de :-)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]