Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1338374
SundanceKid skrev:Går det att räkna hem en T8 mot D4 t.ex eller T5 om man räknar med nya skatten efter nyår och förbrukning osv.
Inte som privatperson men jag antar att det är tjänstebilar de här pratar om, blir annat då
#1338406
SundanceKid skrev:Leasingbil på eget bolag!
Då är det i alla fall läge att räkna ordentligt. Men då värdeminskningen är större på hybriden (och du betalar den sidan av kostnaderna också) så är det inte helt säkert.
#1338411
Lövet skrev:
SundanceKid skrev:Leasingbil på eget bolag!
Då är det i alla fall läge att räkna ordentligt. Men då värdeminskningen är större på hybriden (och du betalar den sidan av kostnaderna också) så är det inte helt säkert.
Inte säkert att värdeminskningen är högre.
#1338444
stevvee skrev:
Lövet skrev:
SundanceKid skrev:Leasingbil på eget bolag!
Då är det i alla fall läge att räkna ordentligt. Men då värdeminskningen är större på hybriden (och du betalar den sidan av kostnaderna också) så är det inte helt säkert.
Inte säkert att värdeminskningen är högre.
I kronor och inte % är den garanterat det
#1338452
Lövet skrev:
stevvee skrev:
Lövet skrev:Då är det i alla fall läge att räkna ordentligt. Men då värdeminskningen är större på hybriden (och du betalar den sidan av kostnaderna också) så är det inte helt säkert.
Inte säkert att värdeminskningen är högre.
I kronor och inte % är den garanterat det
Tänker mig att då suget efter hybrider är så stort håller sig andrahandsvärdet högre än diesel eller bensin. För en diesel eller bensin så är Sverige enda tänkbara försäljning. Medans en hybrid så får du både Österrike, Norge och Sverige som intressenter. Och på så sätt håller värdet i % och kr bättre.
#1338470
Även för en firma blir TCOn högre än för en D4... (TCO = total kostnad inkl allt)
Speciellt OM man räknar med korrekt bränsleförbrukning.
Priset för den högre finansieringskostnaden kompenseras inte av lägre skatt eller en i teorin lägre förbrukning.

Den som hävdar motsatsen får gärna visa hur man räknat.
Jag blir väldigt Mer än gärna överbevisad eftersom vi inte lyckas ens med hjälp av kalkyler hos SVPF (Volvofinans tjstbils-hanterings bolag)
#1338526
Bilar är för merparten känsla och även stor del status, miljö marginellt utifrån storlek på bilen och förbrukning,men används kanske som motivering varför ;-) . Och ofta nyttjas maxbelopp som man fått för förmånsbilar. Och ja det finns undantag men de är i minoritet. Så bilar för halv till en miljon köps inte utifrån ekonomi/miljö, där man sedan försöker räkna hem några tusenlappar och där merparten inte finns i det här forumet.
#1338598
SundanceKid skrev:Går det att räkna hem en T8 mot D4 t.ex eller T5 om man räknar med nya skatten efter nyår och förbrukning osv.
Det blir svårt hur man än gör, kolla min kalkyl i början av tråden, men ta den med en ordentlig näve salt.

Vad gäller den T8an jag provat som vägrade gå i eldrift, är det ännu mer problem med... så den kommer jag inte hinna låna öht innan den 26. Men jag känner att jag skiter i det och köper grisen i säcken som ÅF skämtsamt sa. Diff på ca 500 i månande i fasta kostnader mellan T8 och D4 AWD, lyckas jag köra 70% el på turerna till och ifrån jobbet så borde TCO vara lägre än med D4an. Så resonerade jag i valet och kvalet mellan dessa 2.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 26

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]