Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1338138
Har en V40 -04 2,0T motorkod B4204t3 där motorlampan lyser. Felkoden är DTC 62 omställningsventil, variabel kamaxel. Har bytt omställningsventill och även kamdrev utan någon skillnad. Man kan radera felkoden men den kommer tillbaka efter en omstart av motorn. Motorn känns lika pigg som den ska och inga missljud.

Någon som har varit med om något liknande fall? Mvh Simon.
#1338190
Ventilen är OK, kamdrevet också,- man måste utgå från det därför att båda är nya.
Då kvarstår bara en sak, något gick snätt när du monterade drevet.
Sitter drevet på insugsidan eller avgassidan?
Drevet på insugskamaxelen kann monteras i vilken position som helst,- om något går snett så är orsaken att kamaxeln rörde på sig när drevet blev monterad, eller att remmen hoppade över ett par tänder när du stramade remmen.
Samma sak med drevet på avgassidan, men detta är fjäderbelastat och måste monteras med stramad fjäder.
Biltema har kamaxel och vevaxel-låsningsverktyg som är en god säkerhet mot at axeln rör på sig.
#1338381
Använde du vevaxellås också?

I en lista på nätet över felkoder så fanns inte DTC62.

På din fråga om inte kamaxelsensorn ville ha upptäckt om remmen har kuggar över, så tror jag att alla felkoder som är relaterade till ventiler/kamaxel får signal från vevaxel och kamaxelsensorerna. Om axlarna inte har rätt positioner i förhållande till det dom skall ha så genereras dom olika felkoderna beroende på motorn tillstånd i just det ögonblicket.
#1338476
Hittade en gammal engelsk sida om just den felkoden ang v40

https://www.justanswer.com/volvo/430t3- ... p1014.html

Översatt med google så blev det Volvo DTC ECM-62 som är för kamaxelns tidpunkt för CVVT. Detta orsakas vanligtvis av en av tre saker. Först, eftersom CVVT systemet styrs med oljetryck, låg eller smutsig motorolja kan orsaka detta. För det andra är kamaxelens återställningsventil som bultar till toppen av huvudet bakom avgaskamskivan. Slutligen kan du ha ett dåligt CVVT-nav som är ett ganska stort dyra jobb som kräver specialverktyg för korrekt anpassning.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]