Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zipz
#1290767
Jag har problem med felkod P0011 (P0011 Insugskamaxellägestiming (A) - för tidig (bank 1))
V70 - 140 Hk, Modellår: 2006, Motorkod: B5244S2

Testat byta VVT-solenoid med oljekanalerna, den här (https://vparts.se/se/search/?q=15090207)
Ingen skillnad.

Testat försöka återskapa problemet. Om jag förstått rätt så ska det här VVT-drevet justera timingen för att optimera förbränning eller effekt. Vid varvtal över 2500(nåt, vet ej exakt) så justeras läget för högre effekt och vid tomgång eller varvtal under 2xxx (nåt okänt) så ska justeringen gå tillbaka så att det blir optimal timing för förbränning.

Är motorn varm (dvs temperaturindikeringspilen står rakt upp) så sätts felkoden som pending om man accelererar och sedan sänker varvtalet. Antar att VVT-drevet justeras till effekt-läget och inte går tillbaka till orginalläget. Resettar man felkoden så kommer den tillbaka direkt. Efter ett antal körningar så tänds motorlampan.
Görs detta med icke fullt varmmotor (och då inte helt varm olja) så sätts inte felkoden.
Bilen har inga som helst andra symptom. Perfekt tomgång.

Min teori är att det är inre läckage i VVT-drevet, men att läckaget inte är jättestort. Då oljan är kall och har högre viskositet så fungerar drevet eftersom det lilla inre läckaget tätas.
Anledningen till att jag postar här är för att jag vill vara relativt säker på att jag uteslutit allt annat. Byta VVT-drev är inte direkt billigt.
Är det någon som vet om det finns OBD2-läsare där man kan testa sätta VVT-solenoiden i olika lägen och läsa av läget? Min Enerfy-OBD kan det då inte.

Vad ska jag göra?
av MickeM
#1290834
Solenoiden är nog inte orsaken här.
Den är just en ventil som öppnar för oljetycket att ställa VVT drevet.
Du har ju felkod på kamaxelläget.
Blockerat flöde i ventilen kan ge sådan felkod, men nu är den inkl packning bytt, så där det antingen:

1. Fel läge på kamaxel precis som koden säger. VVT justerar inte som den borde, som du själv misstänker.
Eller kamremmen som sitter fel.

2. Fel på kamaxellägesgivaren. Dvs kamaxeln står rätt, men givaren lurar elektroniken.

Om VVT är mycket glapp axiellt, och/eller läcker olja är den definitivt dålig.

Solenoiden har bara nån millimeters rörelse och styrs av magnet.
Därmed bara två lägen. O och 1. Dock troligen åt två håll, eftersom det tre hål.
Kommer det spänning till ventilen borde den öppna. Men spänningen kan fluktraera, så en multimeter visar konstig spänning. Och dessutom kanske man inte kan uppnå kriterierna för VVT justering stillastående.

VIDA kanske kan göra komponentaktivering, dvs få ventilen att klicka.
Vet ej.
av zipz
#1291681
1. Fel läge på kamaxel precis som koden säger. VVT justerar inte som den borde, som du själv misstänker.
Eller kamremmen som sitter fel.

Skulle tro att det är VVT som inte justerar rätt, varför skulle annars felet bara komma då motorn är varm?

2. Fel på kamaxellägesgivaren. Dvs kamaxeln står rätt, men givaren lurar elektroniken.
Skulle inte förklara varför det endast kommer då motorn är varm.

Om VVT är mycket glapp axiellt, och/eller läcker olja är den definitivt dålig.
Inget oljeläckage.

Solenoiden har bara nån millimeters rörelse och styrs av magnet.
Därmed bara två lägen. O och 1. Dock troligen åt två håll, eftersom det tre hål.
Kommer det spänning till ventilen borde den öppna. Men spänningen kan fluktraera, så en multimeter visar konstig spänning. Och dessutom kanske man inte kan uppnå kriterierna för VVT justering stillastående.

Solenoiden är aktiv vid 1 och fjäder stänger vid 0. Skulle vara intressant att testa köra med solenoiden urkopplad. Borde få P0012 vid acceleration vilket är samma som P0011 fast att den inte rör sig framåt
P0012 - "A" Camshaft Position - Timing Over-Retarded (Bank 1)
Anledningen till att jag ville testa med en OBD-läsare att ställa VVT är att jag skulle vilja få några symptom vid fel läge. Skulle förvisso gå att mata solenoiden med 12V och se om det blir några symptom.
Skulle också vara intressant att koppla ur solenoiden då motorn är varm och jag inte kan nollställa felet. Då skulle jag definitivt kunna utesluta om det är elen till solenoiden som inte är stabilt noll. Gäller förstås om man utgår ifrån att fjädern fungerar som den ska och det borde den vara.
av Phol
#1337936
Väcker denna gamla tråd.
Zipz: Har det löst sig?
Isåfall hur?
Jag har exakt samma fel har bytt vvt och kamaxelsensor och olja + filter utan skillnad.
Inga oljeläckage.
Ska byta kablar till givarna imorgon.
av Phol
#1338177
Kablar byttade och fortfarande samma fel.
Har även kontrollerat att remen sitter rätt.
Någon som vet vad mer det kan bero på?
av MickeM
#1338203
Phol skrev: tor 19 sep 2019, 00:04 Väcker denna gamla tråd.
Zipz: Har det löst sig?
Isåfall hur?
Jag har exakt samma fel har bytt vvt och kamaxelsensor och olja + filter utan skillnad.
Inga oljeläckage.
Ska byta kablar till givarna imorgon.
Du har bytt omställningsventilen också?

Och vred du VVTdrevet medurs ett varv innan du drog fast den?
Och visst hade du blockeringsverktyg?

Eller gick du helt efter markeringarna?
Med lössläppt VVT kan man annars tappa bort sig helt.

Eller misstar du bara VVT'ns omställningsventil med själva VVT-drevet?
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]