Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PMW
#713448
Vaddå mitt körsätt??? är det på något sätt sämre än någon annans bara för att jag råkade komma upp i 140 km/h vid omkörning.
Jag svarade bara på frågan som står här, så jag vet inte vad detta påståendet har för relevans i det hela.
Jag förstår inte varför en del ska rikta kritik på det personliga planet än att hålla det sakligt.
#713497
Ettöresräknarna är den dyraste personalen som finns i industrin.
Du vet inte än vad de kommer att göra med Haldexsystemet. Fast det lär ju ta några år innan det blir någon ändring, och då blir det antagligen någon vidare utveckling av generation 5, skulle jag tippa på.
#1337737
Nu när det snart går mot vinter igen tänkte jag väcka denna tråd då jag själv har några frågor kring AWD i vinterväglag. Det här är min första bil med någon slags fyrhjulsdrift och med det så har det slagit mig att jag egentligen inte vet hur jag skall köra med en AWD, när det släpper.

Jag kör lugnt och provocerar sällan bilen men när jag vid något tillfälle i vintras gav gas i en tvär kurva blev jag rejält överraskad av att baken for ut rätt rejält, faktiskt som om bilen hade varit bakhjulsdriven. Nu var det rätt odramatiskt då det skedde i låg fart i ett villaområde där jag gick från i stort sätt stillastående men jag hade förväntat mig att fyrhjulsdriften och diverse stabiliseringssystem skulle hindra ett dylikt beteende.

Här har jag ett par frågor:
  • Är det normalt att bilen blir rejält överstyrd vid gaspådrag i kurva?
  • Hur ska jag göra om baken skjuter ut i en kurva?
    Söker jag på det verkar vissa hävda att man skall gasa sig ur medan andra menar att det går bra tills det inte går längre, och då åker man av rejält. Jag misstänker att jag i mitt exempel ovan gick på ryggmärgen och "kopplade ur" och styrde emot - vilket borde innebära att jag släppte upp gasen (automat) och parerade.
#1337744
Jag har också reagerat på att antisladdsystemet är ganska segt, det kan både överstyra och understyra en del utan att bilen korrigerar. I min förra Saab var antisladden mer ”på spänn” och var mer en aktiv del av körningen. Främst i blanka rondeller saknar jag denna hjälp att hålla bilen på rätt spår.

Men ibland lurar man sig själv också, det är lätt att det går för fort med AWD och automat, man håller släntrianmässigt ner gasen en stund och vips är man uppe i för hög hastighet för ishalkan man befinner sig i :P
#1337778
Japp Volvos antisladdsystem är supersegt. Man kan sladda rejält brett ganska länge innan DSTC vaknar och stryper motorn totalt och bromsar för att häva sladden.

Jag har ju 3 andra bilar där antisladdsystemet griper in på bråkdelar än en sekund och dessutom inte dödar motorn totalt utan bara precis så mycket som behövs för att kontrollera sladden.
#1337981
Jag upplever tvärt motsatt, bilen är helt neutral i styrningen hur mycket man än provocerar. Lyckas man tillslut få ut arslet litegrann så griper systemet in och säger ajabaja. Det är nästan så det blir tråkigt att köra, speciellt när förra bilen var en bmw 530. Upplever det stört omöjligt att kunna leka med xc70in. Men å andra sidan är det ju bara bra sett till säkerheten, fick fyrhjulssladd endast EN gång under förra vintern och då meskörde jag inte direkt.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]