Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
#1084975
Ajdå, då har priset gått upp.
Om du hittar samma tillverkare som original går det också jättebra, men det var så självklart så det glömde jag att nämna. :oops:
av frippe87
#1084978
Vet inte om luk är orginal till Volvo, men har hört gott om det märket iallafall. Har du köpt koppling på volvo? Pris då? Detta pris var vad jag fick på telefon, totalt skulle det gå på 14035 för bytet. 7000 inkluderat säkert lite växelådsolja och dylikt.
av valln
#1084985
Minns ej mitt pris, men ditt pris verkar rimligt.
Jag skulle bytt på volvo, eller ännu hellre en f.d. Volvomek som öppnat eget!

Att byta koppling på din modell är ingenting för duvungar.
Du bör kunna besikta svänghjul, rengöra och använda rätt fett på axeln, montera motorn i subframe rätt mm, mm.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
#1085216
Har själv bytt koppling på en Saab 9-5 -07 och kan ju säga att det är inget jag gör om. Använde luk koppling och den funkade kanon den tiden jag hade kvar bilen iallafall. Bytte även svänghjulet när allt var nere för att slippa göra det fler ggr. Hade i efterhand nog hellre betalt 14.000 än gjort det själv :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av frippe87
#1085250
Jag kommer inte göra det själv, har en kontakt som jobbat på volvo, har bra lyft osv.

Vad jag hört så ska Saab vara svårare att byta på?
Användarvisningsbild
av RichardCardell
#1085288
frippe87 skrev:Jag kommer inte göra det själv, har en kontakt som jobbat på volvo, har bra lyft osv.

Vad jag hört så ska Saab vara svårare att byta på?
Skönt att höra :)

Ingen aning har aldrig bytt på en modernare Volvo och inga planer på att försöka Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av frippe87
#1085419
Kopplingen är ju beställd. Någon som vet vad man behöver köpa till mer? Växelådsolja byts i samma veva, är det enbart volvo som gäller? Någon skrev fett till ingående axel, det tänkte jag köpa på volvo med. Är det något mer? Hur mkt går det åt av fettet? Växelådsolja var iallafall 2.1 liter stod det i boken.
av RPM2019
#1337922
11000mil så fastnade kopplingen nere. Slavcylinderbyte 22500kr + 4600kr för en ny koppling när ända allt är isär. Kostar på att åka volvo. Ska kanske skatta sig lycklig att maskinförsäljningen ännu gäller 1000 mil till.
av MickeM
#1337974
RPM2019 skrev: ons 18 sep 2019, 22:05 11000mil så fastnade kopplingen nere. Slavcylinderbyte 22500kr + 4600kr för en ny koppling när ända allt är isär. Kostar på att åka volvo. Ska kanske skatta sig lycklig att maskinförsäljningen ännu gäller 1000 mil till.
Borde inte även en 2008 Classic av V70N (nyast möjliga) vara för gammal för maskinförsäkringen? (Aldrig sett mer än 10år)
Oavsett hur låga mil.

Eller har du en V70II, S80N eller kanske en XC90?
Priset på bytet antyder nyare volvovariant eller AWD.
av Erik Å
#1338058
RPM2019 skrev: ons 18 sep 2019, 22:05 ..Slavcylinderbyte 22500kr + 4600kr för en ny koppling när ända allt är isär. ..
Gosh :-o Jag betalade ganska exakt hälften av det för byte av koppling, urtrampningslager / slavcylinder och vevaxeltätning på min V70 -00 hos Rejmes. Det var ca 4 år sen, tyckte det var tillräckligt dyrt.. Nu smörjer jag urtrampningslagret på plats för att slippa (läs skjuta upp) fler haverier :-) Vilket smäckigt lager Volvo har valt.. Mer plast än metall!
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]