Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1337258
Nej, ursprungligen satt det en termostyrt relä, antagligen med bimetallfjäder efter förängaren som slog av och på kompressorn. När denna gick sönder, reläet bara slog av och på hela tiden, bytte jag mot en elektronisk termostat. Finns några sidor bakåt i tråden. Om reglaget på panelen gjorde någon inverkan eller ej på temperaturen har jag inte listat ut. Kanske en timer kombinerat med termoreläet möjligen?

När det är >35 grader går kompressorn I princip konstant, men det har hänt att förängaren frusit på långresor om man lämnar fläkten på för låg fart.

I vinter måste jag nog byta kompressor eftersom den läcker olja vid främre tätningen som hamnar på magnetkopplingen. Men 25 år och 20000 mils konstant körande får väl anses vara ok för en kompressor
#1337287
frasse4 skrev: lör 14 sep 2019, 13:33 Nej, ursprungligen satt det en termostyrt relä, antagligen med bimetallfjäder efter förängaren som slog av och på kompressorn. När denna gick sönder, reläet bara slog av och på hela tiden, bytte jag mot en elektronisk termostat. Finns några sidor bakåt i tråden. Om reglaget på panelen gjorde någon inverkan eller ej på temperaturen har jag inte listat ut. Kanske en timer kombinerat med termoreläet möjligen?

När det är >35 grader går kompressorn I princip konstant, men det har hänt att förängaren frusit på långresor om man lämnar fläkten på för låg fart.

I vinter måste jag nog byta kompressor eftersom den läcker olja vid främre tätningen som hamnar på magnetkopplingen. Men 25 år och 20000 mils konstant körande får väl anses vara ok för en kompressor Bild
Hur känns det om man vrider på reglaget? Känns det mekaniskt? Man skulle ju kunna tänka sig ett spjäll som leder in varm luft utifrån efter förångaren.

Ja inget fel på livslängden där! Man kan väl tro att kompressorn mår bättre av att gå hela tiden, istället för bara sommartid som i Sverige.
#1337459
Nej ingen mekanisk koppling till vredet med wire. Allt på 940 är pnuematiskt styrt tror jag. När jag köpt bilen åkte jag in till en AC-firma för jag trodde det var lite olja i systemet då kompressorn lät mycket. Han som jobbade bara skrattade och sa att den kompressorn har snurrat några varv så det är bara att stå ut med ljudet eller byta kompressor.

En ny kompressor kostade bara runt 1000-lappen om jag förstod rätt, inte alltid helt lätt med språket. Men lite mer kyla vore önskvärt speciellt på tomgång.
#1337740
När det var som allra varmast i somras här i Halland var det typ 32 -34 grader. Då kylde det dåligt i min 745-a med bara AC, ej ECC (eller ACC hette det då när denna bil var ny). Det var kontakten till elfläkten till kondensorn som inte funkade så jag kopplade förbi den så fläkten gick igång och så kylde det ordentligt igen. Det blev ordentligt kallt i bilen, så nog ska det bli kallt i en 940 som är byggt för varmt klimat
Min svåger (förre ägare till denna f.d fina 745-a) bytte kompressor något år innan jag fick bilen av honom. Han betalade drygt 5000 kr för bytet. Inkl. Ett beg. rör under kondensorn. Kompressorn var helt ny, men legat "på hyllan"några år. Detta är typ 15 år sedan så 1000 kr verkar inget överpris :x :sick:
#1337916
Ja med en ny kompressor blir det nog ny fart. Den gamla låter lite som när man satte en papperslapp mot ekrarna på cykeln för att låta som en moped . Det sitter en densokompressor så det är nog ganska off the shelf för japanska bilar.
#1337944
Kanske ska tillägga att jag har Biltemas Campinggas som kylmedie i systemet. Ska vara jämnbördig med R134a kylmässigt. Vet inte vad du har i din AC, borde var R134a. Australien och en del andra länder "down under" har ett annat kylmedie som är mer likt gasol än R134a, kommer inte på vad det heter just nu...... :P
#1338197
frasse4 skrev: sön 15 sep 2019, 19:51 Nej ingen mekanisk koppling till vredet med wire. Allt på 940 är pnuematiskt styrt tror jag. När jag köpt bilen åkte jag in till en AC-firma för jag trodde det var lite olja i systemet då kompressorn lät mycket. Han som jobbade bara skrattade och sa att den kompressorn har snurrat några varv så det är bara att stå ut med ljudet eller byta kompressor.

En ny kompressor kostade bara runt 1000-lappen om jag förstod rätt, inte alltid helt lätt med språket. Men lite mer kyla vore önskvärt speciellt på tomgång.
Skulle vara om det är ett pneumatiskt spjäll i så fall. Eller så bara helt enkelt on/off med intervall på kanske 1 minut.

Är det likadan AC-anläggning som på svenska 940 i övrigt? Känns spontant som att de skulle vilja ha mer effekt i Thailand.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 36
Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]