PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1336520
Hej.

Har nyligen köpt en volvo 142 och det visar sig att voltregulatorn till tempmätaren och tankmätaren är död, har jordat givarna i karossen och inte fått något utslag på mätarna.
Har kollat runt lite och nu undrar jag om det funkar att byta ut spänningsregulatorn i instrumenthuset mot denna: https://www.electrokit.com/produkt/l780 ... usQAvD_BwE
Jag har det gamla instrumenthuset och enligt volvo så ska den gamla regulatorn med 5 volts matning sitta i det.

Mvh Eldorado
#1336552
Njaääeee, jag vill hävda att du skall ha 10 volt. ELFA har en som heter 73 - 092 - 63. Prova med den. Regulatorn, en liten plåtdosa, sitter på baksidan av instrumenthuset och är ansluten med flatstift och jord genom plåthöljet.

Bild
Scan_0004.jpg
Add description
Scan_0004.jpg (23.2 KiB) Visad 7443 gånger
Panelinstrumentet framifrån. Också här ett rött streck på regulatorn.
Bilagor
Scan_0007.jpg
Add description
Scan_0007.jpg (31.43 KiB) Visad 7443 gånger
#1336705
Jag måste skamset erkänna att jag inte mätt spänningen fram till regulatorn, jag antog bara snabbt efter mina tester av jordning av givare att regulatorn var död eftersom allt annat i instrumentet funkar förutom tankmätaren och tempmätaren.
Ska spänningsmäta regulatorn under veckan om jag hinner, men en fråga kvarstår, den första regulatorn jag länkade till borde ju funka att ersätta med isåfall eftersom den är på 5v?

Mvh Eldorado
#1337894
Hej igen.
Har nu mätt om det finns spänning fram till regulatorn och när jag mäter på den röda och svarta kabeln in i regulatorn så visar multimetern 0v.
Nu undrar jag om jag verkligen mäter rätt?
Men om så är fallet var fallerar det i sådana fall?
Har ett kopplingsschema men dessa gamla scheman är ganska svårlästa tycker iaf jag ;-) .
Eller också är jag bara trög :-) .

Mvh Eldorado
#1337903
Plus ström till regulatorn är samma som plus strömmen till kontrollamporna. Vit (??) kabel vi ett av kontaktstyckena på baksidan av instrumentet. Så fungerar kontrollamporna så ska det vara spänning till regulatorn. Du mäter mellan regulatorn och jord i karossen. Sedan kan du ohm mäta mellan minus anslutningen och jord i karossen också. Fungerar inte den så fungerar inte regulatorn då heller
#1338533
Hej alla glada.

Tänkte lämna en uppdatering efter helgens mätande och skruvande. Det visade sig att mätarna har dött, provade att sätta över spänningsregulatorn i ett annat instrumenthus jag hade liggande och genast när jag applicerade ström så började det ryka om tankmätaren i det instrumenthuset.
Tog genast bort strömmen och satte i en ny spänningsregulator från elfa som genererar 5volt ut och tankmätaren funkade som den skulle i det instrumenthuset så nästa steg blir att flytta över mätarna till det andra instrumenthuset med en ny spänningsregulator.
En till fråga dock, vad ska ohm värdet vara på mätarna? Någon som har koll på detta?
Tack för hjälpen hittills.

Mvh Eldorado

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]