Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1337583
Beställt en "ny" vänster yttre backspegel (f-n vad man saknar den när man ingen har). 400 + frakt. Sökt på Walters i Falkenberg (hade varit nära att köra) men hittade inget på "nätet" om dom (har dom lagt ner????). Skickas från Sollentuna, tar väl några dagar. Till frågan, räcker det att ta bort plasten (3-kanten i hörnan på insidan dörren) eller måste man "ta ner" hela klädseln. Elkabeln ser ut att vara 40-50 cm lång så kontaktstycket kan vara en bit ner.
Om jag måste ta bort klädseln ska jag passa på byta det yttre handtaget (skifta med höger bak om det går) för det är slitet så det är svårt att öppna på vintern. Höger bakdörr är "bulig" efter mötet men lastbilen för några år sedan. Tänkte se om det gå att trycka i det värsta och justera passningen lite.
Vad som hände? Det var en kråka eller kaja som missbedömde min hastighet och avståndet till backspegeln. Han lär inte göra om det.. :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1337940
Var och hämtade paketet i går eftermiddag, ska packa upp nu på förmiddagen. Funderade på på en sak i går förmiddag när jag backade ut på gatan, kan man inte byta bara innehållet? Det sitter 4 skruvar som håller motorerna och innehållet, får kolla på det hur kablarna sitter fast där. I nödfall kan man ju skarva dom där. Väntar på att solen ska gå upp så jag får lite ljus .... :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1337990
Svarar själv för nu är det bytt. Det hade funkat att byta motorer och hållaren till dom, men det var för ärgat och en skruv gick av. Själva alu.delen var lite krökt också, så det blev att plocka av dörrklädseln för att komma åt kabeln. Den är fäst på 2 ställen så det hade aldrig gått att dra upp den ändå. Det blev i alla fall monterat och det funkar bra. Motorerna surrar högt tycker jag men det funkar i alla fall. Dock var det bytt glas i den så det sitter ett glas utan elslingor. Mailade dom och frågade om dom har ett glas med ellslingor att skicka, jag frågade innan jag beställde om det var både eluppvärmt och elstyrt. Han svarade ja på det så jag hoppas han skickar det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1341548
Efter några veckors väntan så kom det ett nytt spegelglas :-) Han ringde för några dagar sedan att dom inte kunde hitta något begagnat så det skulle komma ett nytt. Hämtade det idag och skulle montera det, men det passade inte.... :mad: Kollade på deras hemsida (dom som skickade det, Galwin i Jönköping) och det visade sig att dom (Sundbybergs Bildemontering) beställt fel glas (till en 940). Monterade tilbaka det gamla och mailade Sundbybergs Bildemontering. Fortsättning följer....
Själva glaset är exakt samma (storleken mindre stift till kablarna bara) men själva infästningen är betydligt grövre. Inte större, bara kraftigare
Användarvisningsbild
av lennarte
#1343242
Har nu fått "rätt"glas, men infästningen är ändå inte samma som det gamla. Det ser ut som samma typ av infästning som på glaset till 940 men betydligt klenare, har Volvo ändrat eller är det för att det är "eftermaknadsglas". Ska försöka hinna med och byta glaset i veckan, kör nu med en glödlampa bakom glaset. Det funkar hyfsat, tar lite längre tid att "torka ut" bara. Det är modellen som du lossar med en skruvmejsel underifrån och "vrider" en låsning på det gamla glaset. Det satt ett sådant här glas i när jag fick bilen men det "flög ut" vid maskintvätt för länge sedan. Då fick jag ett nytt av dom, original med vridfästet .
Användarvisningsbild
av lennarte
#1343831
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser är det nu monterat ett sprillans nytt ytterspegelglas med elvärme i min "nya" backspegel. Allt fungerar bra, har inte kunnat prova elvärmen i spegeln än men det är ju nytt. Det var bara att trycka ordentligt och mitt på så "gick" det dit. Nu ska jag leta upp vinterdäcken och göra vinterservice på både bilarna. Behöver kolla oljan i växellådan på Volvon, overdriven hoppade ur och i direkt igen 2 ggr idag. Sedan ska bromsklossarna ur och e.v skivorna bak så jag kommer åt att smörja excentern till handbromsen. Det är lättare att göra det när det medan det fungerar. 2 nya däck ska inhandlas till Passaten
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!