Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SambaAnkan
#1335556
Nej tyvärr, bilen står på samma verkstad sedan sist:-) Jag har faktiskt inte orkat ta mig an skitbilen utan det som händer nu är att jag har bett verkstan ta fram spec på vad det kan tänkas kosta att byta motorn alternativt riva befintlig motor för att utesluta toppackning m.m. Det är inte klokt vilka dåliga motorer Volvo har stoppat i de här bilarna som i sin tur leder till att vi kunder skall betala hutlösa summor för att få bilarna reparerade. Hyckleri...O nej...jag är inte ett dugg bitter :P

SambaAnkan
av SambaAnkan
#1337874
Jaha...då är toppen riven och det har konstaterats en spricka i en utav cylindrarna och den går igenom blocket ut till vattenkanalen bredvid tydligen. Det är den sprickan som gör att kompressionen trycks ut i kylsystemet...Nu skall verkstaden leta upp en begagnad motor o stoppa i...så det blir väl en summa runt 50 papp som man får hosta upp så småningom :-(

SambaAnkan
#1337917
SambaAnkan skrev: ons 18 sep 2019, 18:10 Jaha...då är toppen riven och det har konstaterats en spricka i en utav cylindrarna och den går igenom blocket ut till vattenkanalen bredvid tydligen. Det är den sprickan som gör att kompressionen trycks ut i kylsystemet...Nu skall verkstaden leta upp en begagnad motor o stoppa i...så det blir väl en summa runt 50 papp som man får hosta upp så småningom :-(

SambaAnkan
Kommer inte din försäkring hjälpa dig att täcka motorgarantin? :-o
av SambaAnkan
#1337923
Nope, den har gått 19 000 mil och maskinskada täcker bara upp till 15 000 mil tyvärr även om bilen är hyfsat ny. Det är ju år eller mil, beroende på vad som inträffar först, som tar maskinskada Jag har Volvia som försäkringsbolag.

SambaAnkan
av SambaAnkan
#1337925
SlickNik: Nej jag har ingen bild tyvärr...kanske kan be verkstaden o ta en bild. Verkstan ligger lite avigt till för att ta sig dit med buss på ett smidigt sätt..
Användarvisningsbild
av Cotag
#1337929
Tråkigt besked. :bored:
Gör ändå matematiken en gång till om det inte kan vara värt merkostnaden med en utbytesmaskin.
Tänk på att det på en begagnad motor tillkommer bl.a kamremsbyte på 15 000 mil.
av S80beat
#1338006
Mina funderingar : Verkar som felet börjat märkas innan T.S köpte bilen -eller har jag missförstått ? Borde det inte m.h.a en motorkunnig advokat kanske bevisa att sprickan har funnits där innan ? Att tidigare (innan T.S köp) felsökningar var otillräckliga för att hitta det verkliga felet (genom kanske kompression test) ? Vad säger Volvo själva ,vad beror sprickan på ? Materialfel eller "brukarfel" ?
Motorn är ju av senaste generation och bara använd i 4 - 5 år . Kanske Aftonbladet vill veta mer och be Volvo kommentera fallet ? Stå på dig ! 50.000 är mycket pengar.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!