Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1337814
Saabturbo95 skrev:Den har powerpulse som D5 och ihop med elmotorn drar den iväg riktigt gött från låga varv.
Enligt Volvo ersätter elmotorn powerpulse.

Och mildhybrid skall komma till alla modeller, även till T5 och T6.
av Javerhammar
#1418392
Kört 110mil med min V60CC B4 diesel.
Snittförbrukning 0,58 enligt dator och VOC.
Förbrukar lite mer än min tidigare VAG (superb) 190tdi 4x4 DSG och ligger i samma område som vår XC70 -15 AUT, AWD D4 (rad femman)
Skulle säga att på motorväg är skillnaden minimal till obefintlig jämfört med icke mildhybrid men på landsväg mellan 70-90km/h går den att köra riktigt snålt.
Batteristapeln visar alltid typ 80%, misstänker att det beror på att jag inte kört stadstrafik.
Gångkulturen är ingen helt annan klass än både gamla femman och VAG dieseln.
Har inte riktigt fattat när den hjälper till med elmotorn, på rak väg från 110km/h uppåt känns det som att VAG dieseln var kvickare. Men vid acceleration i uppförsbacke från 40km/h upp till 110km/h är B4 bra mycket kvickare.
Start och stopp är även det en dröm med B4, märks knappt att motorn stängs av och sätts igång igen.
Känns som att bilen "coastar" när man släpper gasen i högre hastigheter, men i lägre hastigheter motorbromsar den - inte luskat ut vart brytpunkten är ännu.
Men väldigt nöjd, motorn levererar kraften väldigt linjärt och det är inte svårt att få till en i princip ryckfri acceleration.
Miljövinsten är dock tveksam, batterierna tillverkas någonstans och måste sedan tas om hand någonstans vid EOL.
Förbrukningen kanske sjunker drastiskt om ett par hundra mil eller om den är otroligt låg i stadstrafik?
av Lövet
#1418403
Javerhammar skrev:Förbrukningen kanske sjunker drastiskt om ett par hundra mil eller om den är otroligt låg i stadstrafik?
Defintivit nej på det första. Motorerna tillverkas så exakt numera att det inte finns någon inkörningseffekt längre. Däremot brukar man bli bättre på att anpassa sin körstil efter ett tag och det kan ge lite lägre förbrukning.

Mycket mer än 3-4cl/mil minskning ska du inte förvänta dig som effekt av ett mildhybridsystem.
av Javerhammar
#1418467
Det stämmer nog att det beror mer på att föraren anpassar sin körning och därav får ner förbrukningen. Antar att mildhybriderna är optimerade för få låga utsläpp i testcykeln och att de i verklig körning endast ger någon vinst om körmösnstret påminner om testcykeln.
En sak jag glömde skriva igår - gaspedalens led och placering.
Jag är van vid "topphängd" pedal, desto längre ner på pedalen jag håller foten desto mer rörelse krävs av foten för en given pedalväg. Volvos är ledad i underkant vilket ger motsatt effekt, med min "normala" placering av foten ger en liten fotrörelse ett stort utslag på gasen. Övning kommer att ge färdighet :) Är ingen konst att få bilen att dra 10-15% mer genom att ge onödigt mycket gas som inte påverkar hastigheten nämnvärt.
av Primus
#1418485
Javerhammar skrev: tis 15 dec 2020, 17:28 Kört 110mil med min V60CC B4 diesel.
Snittförbrukning 0,58 enligt dator och VOC.
Förbrukar lite mer än min tidigare VAG (superb) 190tdi 4x4 DSG och ligger i samma område som vår XC70 -15 AUT, AWD D4 (rad femman)
Skulle säga att på motorväg är skillnaden minimal till obefintlig jämfört med icke mildhybrid men på landsväg mellan 70-90km/h går den att köra riktigt snålt.
Batteristapeln visar alltid typ 80%, misstänker att det beror på att jag inte kört stadstrafik.
Gångkulturen är ingen helt annan klass än både gamla femman och VAG dieseln.
Har inte riktigt fattat när den hjälper till med elmotorn, på rak väg från 110km/h uppåt känns det som att VAG dieseln var kvickare. Men vid acceleration i uppförsbacke från 40km/h upp till 110km/h är B4 bra mycket kvickare.
Start och stopp är även det en dröm med B4, märks knappt att motorn stängs av och sätts igång igen.
Känns som att bilen "coastar" när man släpper gasen i högre hastigheter, men i lägre hastigheter motorbromsar den - inte luskat ut vart brytpunkten är ännu.
Men väldigt nöjd, motorn levererar kraften väldigt linjärt och det är inte svårt att få till en i princip ryckfri acceleration.
Miljövinsten är dock tveksam, batterierna tillverkas någonstans och måste sedan tas om hand någonstans vid EOL.
Förbrukningen kanske sjunker drastiskt om ett par hundra mil eller om den är otroligt låg i stadstrafik?
Batteristapeln är väl fast i milldhybriderna, den ändras alltså aldrig.
Jag har kört 250 mil med min XC60 AWD B5 och jösses vad soppa den dricker. Just nu ligger den på 11,7l/100 km.. :-o Jag visste att den skulle dra mycket, men inte SÅ mycket.. :sick: Detta är 95% stadstrafik och det verkat som den trivs bäst på "landsväg" i farter mellan 70 och 90 km/h. Jag tycker man märker väldigt lite eller inget av elmotorn. En fd. kollega som kört en del nyare Volvo tycker start och stopp är förbättrat. Men i övrigt märks inget. Inte vad jag upplever i alla fall. Ska återkomma i en post med lite allmänna reflektioner om bilen.
av Malmstroem
#1418506
Det borde vara bensin.

Det är inte omöjligt att nå den förbrukningen med diesel -- men det är ganska svårt. Det är än min XC90 D5 tar i stadstrafik (men vad som menas med stadstrafik kan variera).
av Javerhammar
#1418564
Jag kan nästan svära på att stapeln var 50% då jag fick bilen, inte säker dock.
Men varför ska man ha stapeln om den inte ändras, är det bara för att visa att den laddar vid inbromsning?
Användarvisningsbild
av bem
#1418590
Nu kommer säkert världens dummast fråga:

Varför köper man en ny bil idag med en förbränningsmotor som beskattas så in i norden åtminstone de tre förtsta åren? Och även efter de tre åren är ju skatten ganska hög... Tänk Er att köra en modern diesel idag på HVO100, så rent och fint men näe, en riktig smutsgris är man då och skall beskattas därefter.

Hur får Ni ekonomin att gå ihop med t.ex. en ny Volvo med en dieselmotor i numera?
Synd att Volvos hybridbilar som V60 T6 eAWD Recharge är så pass dyra. El-räckvidden är väl rätt hyfsat på en sån (nästan 50 km om man är försiktig med foten) men kunde gärna varit lite bättre.

/Bo
Bruten fjäder framvagn

Hadde igår min nyköpta V90 CC på […]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]