- ons 16 dec 2020, 09:31
#1418485
Javerhammar skrev: ↑tis 15 dec 2020, 17:28
Kört 110mil med min V60CC B4 diesel.
Snittförbrukning 0,58 enligt dator och VOC.
Förbrukar lite mer än min tidigare VAG (superb) 190tdi 4x4 DSG och ligger i samma område som vår XC70 -15 AUT, AWD D4 (rad femman)
Skulle säga att på motorväg är skillnaden minimal till obefintlig jämfört med icke mildhybrid men på landsväg mellan 70-90km/h går den att köra riktigt snålt.
Batteristapeln visar alltid typ 80%, misstänker att det beror på att jag inte kört stadstrafik.
Gångkulturen är ingen helt annan klass än både gamla femman och VAG dieseln.
Har inte riktigt fattat när den hjälper till med elmotorn, på rak väg från 110km/h uppåt känns det som att VAG dieseln var kvickare. Men vid acceleration i uppförsbacke från 40km/h upp till 110km/h är B4 bra mycket kvickare.
Start och stopp är även det en dröm med B4, märks knappt att motorn stängs av och sätts igång igen.
Känns som att bilen "coastar" när man släpper gasen i högre hastigheter, men i lägre hastigheter motorbromsar den - inte luskat ut vart brytpunkten är ännu.
Men väldigt nöjd, motorn levererar kraften väldigt linjärt och det är inte svårt att få till en i princip ryckfri acceleration.
Miljövinsten är dock tveksam, batterierna tillverkas någonstans och måste sedan tas om hand någonstans vid EOL.
Förbrukningen kanske sjunker drastiskt om ett par hundra mil eller om den är otroligt låg i stadstrafik?
Batteristapeln är väl fast i milldhybriderna, den ändras alltså aldrig.
Jag har kört 250 mil med min XC60 AWD B5 och jösses vad soppa den dricker. Just nu ligger den på 11,7l/100 km..
Jag visste att den skulle dra mycket, men inte SÅ mycket..
Detta är 95% stadstrafik och det verkat som den trivs bäst på "landsväg" i farter mellan 70 och 90 km/h. Jag tycker man märker väldigt lite eller inget av elmotorn. En fd. kollega som kört en del nyare Volvo tycker start och stopp är förbättrat. Men i övrigt märks inget. Inte vad jag upplever i alla fall. Ska återkomma i en post med lite allmänna reflektioner om bilen.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,