Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1299494
Om jag har förstått det rätt så om man kör med pilot assist och autoläge på vindrutetorkarna så ligger bilen och värmer bromsarna så fort som torkarna startar.

Detta gör bilen för att det inte ska vara vatten på skivorna vid en eventuell inbromsning.

Vilket gör att bromsarna slits fort.
#1337107
I dag efter service och annat så blev bilen äntligen vibrationsfri! De påpekade då också att det vibrerar vid inbromsning (något jag inte tänkt på då jag bromsar mjukt och det vibrerat i bilen sedan den var ny för två år sedan). Mycket riktigt, något är 'skevt' i det hela.
Skivorna byttes fram för inte ens 2.000 mil sedan på grund av ljust...vibration vid inbromsning (då hade bilen inte ens gått 1.000 mil).
Börjar bli löjligt. Frågan är hur man skall formulera sig för att största chans att få det på garantin?
Körstil:
Ekokörning med mycket frirull och motorbroms (automatlåda men växlar manuellt då). Är en sport att komma ner snålt (som lägst 0,49 på V90 D4 AWD vid en längre körning, fullpackad).
#1337189
Har varit ett problem med den typen av körning oberoende av bilmärke och inga kraftiga inbromsningar med vibrerande bromsar. Så fort man märker det ska man göra 2-3 kraftiga så man trycker ut kolvar max. Har det även på vår CC och det hjälper.
#1337196
SKall testa och se om det hjälper. Problemet är att man sällan märker det när man snålkör.
TIlläggas kan ju också att på vår förra Mazda hade jag 0 problem. 12.500 mil gick bilen innan den kraschade och då hade jag bytt 0 skivor och 0 klossar fram (bak kärvade oket och det krävdes nya klossar - den konstruktionen mazda haft på sina ok bak har alltid varit problem med, hur mycket man än motionerar bromsar och handbroms).
#1337812
Xanthopteryx skrev:I dag efter service och annat så blev bilen äntligen vibrationsfri! De påpekade då också att det vibrerar vid inbromsning (något jag inte tänkt på då jag bromsar mjukt och det vibrerat i bilen sedan den var ny för två år sedan). Mycket riktigt, något är 'skevt' i det hela.
Skivorna byttes fram för inte ens 2.000 mil sedan på grund av ljust...vibration vid inbromsning (då hade bilen inte ens gått 1.000 mil).
Börjar bli löjligt. Frågan är hur man skall formulera sig för att största chans att få det på garantin?
Körstil:
Ekokörning med mycket frirull och motorbroms (automatlåda men växlar manuellt då). Är en sport att komma ner snålt (som lägst 0,49 på V90 D4 AWD vid en längre körning, fullpackad).
Oj, har du kört med vibbar sedan vi sågs i Täby? Vad det bromsarna alltså?
#1338497
Kardanaxeln byttes förut. Det tog bort durret som gjrode att man blev halvt domnad i händerna.
Sedan var det bromsskivor en gång och så däckproblem, men det blev bättre ett tag och sedan värre så vet inte om det är något som hänt med däcken också (om det är något jäkla ludd i som dämpning - är ju VOL-däck). Får se när vintersulorna åker på.
#1338509
Har bytt bromsar 3 gånger hittills på exakt ett år.
Bilen (xc90 modell 2019) lämnat bandet i juni 2018 och har gått 3000 mil nu.
Senast bytte jag bromsar i juni när bilen hade gått 2500 mil.
Förra veckan började de gnissla igen :mad:
Så det blir en tur till återförsäljare igen.
Visst går det på garanti men bättre bromsar har man förväntat sig.
#1338648
Har klagat på gnisslande bromsar i två år nu och min PST säger fortf att Volvo jobbar på det. Hade bilen inne idag på service efter att gått drygt 4300 mil och han hade beställt hem nya skivor och belägg för att äntligen få tyst på den. Efter ett tag ringde han och sa att alla belägg var helt slut runt om... Nu vägrar dom byta och få tyst på gnisslet. Dom vill ha 5500 för byte av belägg... Tycker det hela låter helt orimligt. Har kört runt och plågats av gnisslet i snart 3 år och inte fått någon hjälp..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]