- sön 15 sep 2019, 12:09
#1337404
Hej,
Har en Volvo S80 2,5 T årsmodell 2007. Automat, bensinare.
Bilen har krånglat av och till de senaste 2,5 åren. Ryckig gång, som yttrar sig som flera rejäla hugg vid acceleration (landsväg/motorväg). Oftast krånglas det som mest vid 2000 varv. Står man still (växeln i P eller N) och varvar upp rycker den också runt 2000 varv, avtar sedan vid 2300.
Annars smårycker den i jämn fart (oftast då man kör över 80 km/h). Varvet och hastigheten sjunker då ej, men det känns som att bilen sackar (dvs. förlorar kraft). Senaste månaderna har problemen tilltagit. Men de kommer och går, vissa dagar funkar bilen felfritt.
Oftast uppstår ovanstående när bilen är riktigt varm. Nu börjar jag misstänka att något är fel med motorstyrningen. Ni som haft problem med det, vilka symptom har uppstått? Och hur har verkstaden komma fram till det vid felsökning? Har just nu min bil på verkstad, så tar tacksamt del av alla erfarenheter!
(Magnetventil och bränslepump byttes ut i somras.)
/Anna
Har en Volvo S80 2,5 T årsmodell 2007. Automat, bensinare.
Bilen har krånglat av och till de senaste 2,5 åren. Ryckig gång, som yttrar sig som flera rejäla hugg vid acceleration (landsväg/motorväg). Oftast krånglas det som mest vid 2000 varv. Står man still (växeln i P eller N) och varvar upp rycker den också runt 2000 varv, avtar sedan vid 2300.
Annars smårycker den i jämn fart (oftast då man kör över 80 km/h). Varvet och hastigheten sjunker då ej, men det känns som att bilen sackar (dvs. förlorar kraft). Senaste månaderna har problemen tilltagit. Men de kommer och går, vissa dagar funkar bilen felfritt.
Oftast uppstår ovanstående när bilen är riktigt varm. Nu börjar jag misstänka att något är fel med motorstyrningen. Ni som haft problem med det, vilka symptom har uppstått? Och hur har verkstaden komma fram till det vid felsökning? Har just nu min bil på verkstad, så tar tacksamt del av alla erfarenheter!
(Magnetventil och bränslepump byttes ut i somras.)
/Anna