Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av samb
#1337491
Hej!

Har ni nån idé vad jag kan göra...
Min färddator display (förbrukning, medelhastighet etc.) är ibland svart (men lyser upp bakgrundsljuset), ibland flimrar och ibland helt som den ska.
När jag vrider nyckeln till första läget (dvs motorn är av), så syns displayen ok ibland.

Känns som någon kabel som har dålig kontakt. Var o hur ska jag göra/börja?.. :)

Tack!
av samb
#1347328
Ah, ser att jag missat notis om ditt svar halvgute57!
Hur/ var sitter denna kontakt?

Har märkt nu när det blivit kallare att den fungerar oftare nämligen. Så det känns som ett termiskt problem.

Tack!
av samb
#1357395
Hej!

Nu har jag kommit till skott med detta projekt...

Att ta loss DIM från bilen gick lätt, och sen lite skruvar för att plocka bort glas och baksidan... men hur får man bort PCB kretskortet från den vita ramen?
Mätarnas motorer sitter på kretskortet (till skillnad från alla videos o bilder på nätet, där motorerna till mätarna verkar sitta på den vita ramen). Jag har silvriga ramar runt mätarna noterar jag, alla videos jag hittat är bara svarta sådana på DIM enheten.

Jag har försökt att försiktigt lyfta/dra i visar-nålen för att haka av den. Men vet inte om det är rätt och vill inte förstöra något... någon som vet hur?...
Bilagor
image.jpg
image.jpg (762.61 KiB) Visad 1607 gånger
image.jpg
image.jpg (750.41 KiB) Visad 1607 gånger
#1359151
Har inte hunnit testa denna demontering ännu. Men det är på gång!

Satte tillbaka alltihop förra veckan, utan att ha tagit isär det mer. Och då noterar jag att jag får SRS-service-varning. Det har jag läst att den felkoden sätts när man demonterar DIM-enheten.

Men, det som förbryllar mig lite är att, efter att jag har kopplat in den halvt demonterade DIM (har inte satt tillbaka plast-kåpan och clips tills vidare, så syns alltid SRS-varnings-text-meddelandet korrekt i displayen. Men andra meddelanden eller färddator-meddelanden är oftast "trasiga". Dock så är det så att SRS-meddelandet ibland också blir "trasigt", så det är inte helt reproducerbart.
Men kan det ge någon hint om vilken komponent som är trasig? Någon som har nån ide här?
Tack!
//Sam
av samb
#1359498
Har just lött om de 3 mikroprocessorerna på kretskortet (reflux). Monterade tillbaka i bilen, men samma fel som ovan kvarstår. SRS felet är tydligt med andra meddelanden är obefintliga eller flimrar.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]